Kami mahukan Pengalaman Teks Alkitab dan Pengalaman Rohani

Keener menulis, “Walaupun mempelajari tulisan suci dengan teliti membantu mengatasi subjektivisme yang tidak terkendali dari kelebihan karismatik yang popular, kajian yang tidak membawa kepadahidup pengalamanalkitabiah di era Roh meleset dari sudut teks Alkitab.” [1]

Subjektivisme yang tidak terkawal daripada kelebihan karismatik yang popular

Ini adalah masalah terbesar di kalangan karismatik. Ada banyak godaan untuk melakukan berlebihan, kerana anda berhadapan dengan perkara ghaib yang oleh iman, sedikit kabur, sedikit tidak jelas. Kecuali anda mempunyai ajaran doktrin yang jelas yang mendasari anda, perasaan daging akan muncul sekali-sekala, dan agak mengatasi semangat dalam diri kita. Kerana kabur, tidak jelas, ada ruang untuk ‘menolong’ Roh Kudus, sehingga dapat dikatakan, menjadikannya benar-benar tidak dapat diterima, menyimpang dari Kitab Suci. Ini menyebabkan kerosakan besar pada reputasi karismatik dan Pentakosta. Begitu banyak karismatik yang diambil daripadanya, dengan berkesan menjadi nama karismatik,. Tetapi berfungsi pada dasarnya sebagai bukan karismatik. Pengertian yang saya ambil untuk menarik garis, adalah benar-benar menggunakan karunia Roh Kudus yang menentukan apa yang disebut Pentakosta atau karismatik.

Kata kunci di sini adalah “subjektivisme”, yang merupakan kebalikan dari “objektivisme”. Bersikap subjektif dapat menjadi pendapat orang yang melakukannya, bukannya beroperasi di bawah pengawasan ajaran suci. Contohnya, keseluruhan ‘doktrin kemakmuran’ dipopularkan oleh beberapa pendakwah iman yang menggunakan kekuatan penyataan firman Tuhan kerana kekuatan dalam pengakuan anda. Terdapat kekuatan dalam kata-kata anda yang diucapkan, tetapi ia terlalu jauh. Oleh itu, pengkhotbah iman baru-baru ini di Amerika baru saja mengumumkan bahawa virus Covid 19 akan hilang dalam Nama Yesus di TV dan ketika saya melihatnya, ia benar-benar kelihatan seperti kelebihan pendakwah iman. Hal ini ditertawakan oleh beberapa pengkhotbah yang diperbaharui dalam sekejap-sekejap, dan ini menyebabkan kerosakan reputasi karismatik. Pengakuan perkataan digunakan dalam:

Roma 10 9 kerana, jika anda mengaku dengan mulut anda bahawa Yesus adalah Tuhan dan percaya di dalam hati anda bahawa Tuhan membangkitkannya dari antara orang mati, anda akan diselamatkan. 10 Kerana dengan hati seseorang percaya dan dibenarkan, dan dengan mulut seseorang mengaku dan diselamatkan.

Kekuatan pengakuan digunakan di sini untuk Ketuhanan Yesus Kristus, bukan untuk Anda menenangkan ribut, atau menyembuhkan penyakit. Terdapat terlalu banyak kekuatan yang dimiliki oleh Tuhan hanya untuk doa pengakuan manusia. Saya suka pengakuan Westminster yang menggunakan pengakuan untuk doa pengakuan dosa dan lain-lain. Luther terkenal dengan pengakuan dosa dari mulut ke mulut dalam perjuangannya menentang penghukuman dosa dalam hidupnya sendiri.

Mark 11: 20 Ketika mereka diluluskan oleh pada waktu pagi, mereka melihat pokok ara itu layu ke akarnya. 21 Dan Petrus ingat dan berkata kepadanya, “Rabbi, lihat! Pokok ara yang kamu kutuk telah layu. ” 22 Dan Yesus menjawab, “Percayalah kepada Tuhan. 23 Sesungguhnya, Aku berkata kepada kamu, siapa pun yang mengatakan ke gunung ini, ‘Bawa dan dibuang ke laut,’ dan tidak ragu dalam hatinya, tetapi percaya bahawa apa yang dia katakan akan terjadi, itu akan dilakukan untuknya . 24 Oleh itu, saya katakan kepada anda, apa sahaja yang anda minta dalam doa, percayalah bahawa anda telah menerimanya, dan itu akan menjadi milik anda.

Yesus melewati pohon ara dan dia mendapatkan sebiji buah tetapi tidak menjumpai. Dalam kekecewaan dan kekecewaannya, dia mengutuknya. Ia layu. Dalam konteks itu, para murid memberitahu Yesus bahawa pohon ara yang dikutuk Yesus telah layu. Terdapat kesan langsung dari kata-kata Yesus yang diucapkan. Dia juga adalah orang yang bercakap menjadi dunia.

Kejadian 1 Pada mulanya, Tuhan menciptakan langit dan bumi. 2 Bumi tidak berbentuk dan kosong, dan kegelapan melintasi permukaan yang dalam. Dan Roh Allah melayang di atas permukaan air. 3 Dan Tuhan berfirman, “Biarlah ada terang,” dan ada cahaya. 4 Dan Tuhan melihat bahawa cahaya itu baik. Dan Tuhan memisahkan cahaya dari kegelapan.

Anda lihat di sini “Tuhan berfirman”. Inilah Tuhan, Bapa, Anak dan Roh Kudus yang Tritunggal yang berbicara. Yesus adalah salah seorang dari mereka.

Kejadian 1:26 Kemudian Tuhan berfirman, “Mari kita menjadikan manusia seperti gambar kita, sesuai dengan rupa kita. Dan biarkan mereka berkuasa atas ikan laut dan burung-burung di langit dan ternakan dan di seluruh bumi dan di atas setiap makhluk yang menjalar di bumi. “

Anda melihat kata-kata “Mari kita ..” tiga orang, Triniti Tuhan.

Maksudnya di sini adalah Yesus ketika Tuhan berfirman, pokok ara kering. Kita, sebagai orang Kristian, yang merupakan manusia, sama sekali tidak sesuai dengan Yesus dalam penyataan kata-kata kita.

Kemudian Yesus berkata: 22 Dan Yesus menjawab mereka, “Percayalah kepada Tuhan. 23 Sesungguhnya, Aku berkata kepada kamu, siapa pun yang mengatakan ke gunung ini, ‘Bawa dan dibuang ke laut,’ dan tidak ragu dalam hatinya, tetapi percaya bahawa apa yang dia katakan akan terjadi, itu akan dilakukan untuknya .

Maksudnya di sini adalah “Percayalah kepada Tuhan”. Bukan “Maju dan bicara dengan mulutmu, dan itu mesti dilakukan”. Anda boleh mengatakan semua yang anda mahukan, tetapi tanpa iman kepada Tuhan, tidak ada yang akan berlaku. Tuhannya yang boleh melakukannya, bukan anda atau saya. Objek utama atau subjek di dalam ayat ini adalah iman kepada Tuhan. Apa yang mendorong keseluruhan pengajaran percakapan Yesus adalah mengenai Kepercayaan kepada Tuhan. Sekarang iman bukanlah sesuatu yang anda naikkan, melainkan sesuatu yang anda tumbuh dengan mengalami. Ini adalah ayat yang sangat indah mengenai iman:

Ibrani 12: 1Karena kita dikelilingi oleh awan begitu banyak saksi, marilah kita juga menanggalkan setiap berat badan, dan dosa yang melekat rapat, dan berlomba dengan tekun dalam perlombaan yang diwajibkan bagi kita, 2 mencari untuk Yesus, pengasas dan penyempurnaan iman kita, yang demi kegembiraan yang ada di hadapannya menanggung salib, memandang rendah rasa malu, dan duduk di sebelah kanan takhta Tuhan.

Kita mendapat dan mengembangkan iman kita. Dengan melihat kepada Yesus. Secara harfiah berwawasan secara rohani, bertafakur pada tulisan suci.

Kajian yang tidak membawa kepadahidup pengalamanalkitabiah di era Roh meleset dari sudut teks Alkitab

Apa yang Dr Craig Keener, seorang teolog Pentakosta, katakan bahawa mempelajari firman Tuhan adalah syarat mutlak pertama bagi kita semua orang Kristian. Namun, jika kajian kita tidak membawa kita ke pengalaman alkitabiah di era Roh Kudus, kita akan kehilangan intinya dari teks-teks alkitabiah. Rindu untuk mempelajari kitab suci. Sepertinya anda mempelajari undang-undang, peraturan, dan manual penggunaan brek, akselerator, roda kemudi dll dari buku, tetapi tidak pernah berpeluang memandu kereta! Ini seperti belajar semua kemahiran berenang dengan buku mengenai pukulan, menonton video dan lain-lain, tetapi tidak pernah masuk ke dalam air untuk mengalami air! Anda tidak akan pernah belajar berenang.

Titik teks alkitabiah menunjukkan pengalaman teks alkitabiah. Itulah intinya. Betul, seperti yang dia katakan, semua orang Kristian adalah karismatik, kerana Yesus memberikan kita semua karunia (karismata) dalam bahasa Yunani, dan kita semua memiliki sekurang-kurangnya satu hadiah.

1 Korintus 12: 4–11 4 Sekarang ada berbagai karunia, tetapi Roh yang sama; 5 dan ada pelbagai jenis perkhidmatan, tetapi Tuhan yang sama; 6 dan terdapat pelbagai jenis kegiatan, tetapi Tuhan yang sama memberi kuasa kepada semua orang. 7 Untuk masing-masing diberikan manifestasi Roh untuk kebaikan bersama. 8 Sebab kepada seseorang diberikan melalui Roh ucapan hikmat, dan kepada yang lain ucapan yang sesuai dengan Roh yang sama, 9 kepada iman yang lain dengan Roh yang sama, untuk pemberian penyembuhan yang lain oleh Roh yang satu, 10 yang lain melakukan mukjizat, untuk ramalan lain, kemampuan lain untuk membedakan antara roh, dengan berbagai jenis lidah, dan yang lain tafsiran lidah. 11 Semua ini diberdayakan oleh satu dan Roh yang sama, yang memberi setiap orang secara individu mengikut kehendaknya.

Paulus mengatakan di sini bahawa semua jenis hadiah, tetapi Roh yang sama. Ada karunia manifestasi Roh, kebijaksanaan, ucapan, penyembuhan, mukjizat, ramalan, membedakan roh, lidah, — semuanya diberdayakan oleh Roh yang satu dan sama.

Berapa banyak hadiah yang beroperasi di gereja anda sekarang? Jujur? Hadiah beroperasi dalam pemberitaan dalam manifestasi kebijaksanaan, pengetahuan secara umum, tetapi selebihnya ??

Kesimpulannya

Ini disebut pengalaman Alkitab, atau pengalaman alkitabiah di era Roh. Kita berada di era Roh sekarang. Inilah dia. Pergi dan lari untuk mereka.

1 Korintus 14: 1 Kejarlah kasih, dan sungguh-sungguh menginginkan karunia rohani, terutama yang kamu nubuatkan. 2 Sebab orang yang berbicara dengan lidah tidak berbicara kepada manusia tetapi kepada Tuhan; kerana tidak ada yang memahaminya, tetapi dia mengucapkan misteri dalam Roh. 3 Sebaliknya, orang yang bernubuat berbicara kepada orang-orang untuk peningkatan dan dorongan dan penghiburan mereka.

Mula-mula mengejar cinta. Kemudian dengan sungguh-sungguh menginginkan karunia rohani terutama ramalan. Bukan hanya keinginan, tetapi sungguh-sungguh keinginan yang.


[1] Craig Keener, Spirit Hermeneutics, hlm 5 W B. Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, Michigan, 2016

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s