Keberanian Syaitan dan Kerentanan yang Sukar dari Manusia Tuhan Yesus

Matius 4 8 Sekali lagi, iblis membawanya ke gunung yang sangat tinggi dan menunjukkan kepadanya semua kerajaan dunia dan kemuliaan mereka. 9 Dan dia berkata kepadanya, “Semua ini akan kuberikan kepadamu, jika engkau jatuh dan menyembah aku.” 10 Lalu Yesus berkata kepadanya, “Pergilah, Setan! Sebab tertulis, “‘Kamu harus menyembah TUHAN, Allahmu, dan hanya dia yang akan kamu layani.“11 Kemudian ia meninggalkan dia, dan tiba-tiba, malaikat datang dan telah melayani dia.

Saya membaca kebaktian saya pagi ini pada 4 Mac, dan ketika saya membaca petikan ini, semangat saya sangat marah, merasa marah atas keberanian Setan dalam mempersembahkan kerajaan dunia kepada Yesus jika dia akan jatuh dan menyembahnya !!! Lihatlah! Yang membuat malu adalah yang paling kenyataanberani dan memalukan dari ciptaan semata-mata, walaupun memegang kuasa yang besar, kepada Tuhan Yang MahaEsa,pencipta. Dan anda tahu apa yang membawa Putra Tuhan sendiri ke tahap yang tidak terhormat? ANDA, dan I. Ya, demi kasih manusia bahawa Yesus mengosongkan diri dari kemuliaan dan takhta surgawi, dan datang ke bumi ini, untuk tergoda dan dihina dan terlibat dalam peperangan epik titanik ini yang tidak banyak dibincangkan.

Filipi 2:5 Punyalah fikiran ini di antara kamu, yang ada di dalam Kristus Yesus, 6 yang, walaupun dia dalam bentuk Tuhan, tidak menganggap persamaan dengan Tuhan sesuatu yang harus dipahami, 7 tetapi mengosongkan dirinya, dengan mengambil bentuk seorang hamba, dilahirkan seperti lelaki. 8 Dan ditemukan dalam bentuk manusia, dia merendahkan dirinya dengan taat hingga mati, bahkan mati di kayu salib.

Kenapa? Butuh banyak kerendahan hati dalam pikiran Tuhan-Manusia, untuk menelan kata-kata hina itu, “jika kamu akan jatuh dan menyembah aku“. Kata-kata itu terlalu banyak untuk diambil. Bayangkan, anda adalah Anak dari seorang tuan tanah jutawan yang memiliki kebun anggur seribu ekar, dan ayah anda mengupah ribuan pekerja di ladang. Suatu hari, anda mengunjungi ladang ayah anda, dan disambut oleh ribuan pekerja, dan pengurus pekerja ini datang kepada anda dan berkata, “Datanglah dan turunlah kepada saya dan saya akan memberikan anda seluruh ladang.” Anda pergi, “Maaf! Siapa awak? Anda hanya pekerja! Saya anak pemiliknya! ”. Inilah yang berlaku dalam transaksi antara Yesus dan Syaitan dalam pertukaran kata-kata itu, yang sayapaling anggapmenyinggung pada pertukaran terakhir. Bagaimana anda suka berada dalam situasi Yesus? Itu hanya menjadikan anda kuat jika anda pernah menghadapi penganiayaan atau ejekan di dunia kerana Kristus. Tengok dia! Dia akan memberi anda kekuatan.

Bagaimana Yesus mengambilnya? Dia membuat atau menawarkan dirinya untuk menjadi rentan terhadap godaan Setan, ketika dia tidak perlu. Dia mungkin telah menghentikan Iblis di tempat, tetapi dia tidak. Dia adalah Tuhan! Tetapi pada ketika itu, dia tergoda sebagai lelaki. Dia bukan hanya Tuhan pada ketika itu, dia adalah Tuhan-Manusia. Tuhan tidak boleh tergoda, tetapi manusia dapat. Yesus tergoda dalam kemampuan seorang lelaki! Di situlah semua tindakan berlaku. Yesus mewakili suku Adam untuk memperoleh kembali kemuliaan dan kuasa yang hilang oleh Adam. Anda mesti mempunyai seorang lelaki untuk mengalahkan syaitan kerana syaitan mengalahkan seorang lelaki sebelumnya, Adam. Ini seperti pertempuran David dan Goliath. Sekiranya Daud kalah, seluruh Israel binasa dan berada di bawah orang Filistin. Sekiranya Daud menang, dan Goliath kalah, semua orang Filistin akan berada di bawah Israel. Daud adalah ketua perwakilan Israel. Yesus adalah ketua perwakilan umat manusia. Beliau adalah 2nd Adam. Untuk mendapatkan kembali kemuliaan umat manusia yang hilang. Semua kerajaan dunia telah dikalahkan oleh Iblis dalam Kejadian 3 ketika Adam dan Hawa menyerah pada godaan syaitan dan menyerahkan penguasaan bumi yang pada awalnya Tuhan berikan kepada Adam. Tetapi Adam kehilangan kekuasaan itu kepada Syaitan. Kabar baiknya adalah, 2000 tahun yang lalu, Anak Tuhan sendiri datang dalam bentuk seorang lelaki, menjadi Adam yang kedua, dan melakukan Kerajaan dunia kembali kepada Tuhan dan membawa seluruh umat Adam menjadi keluarga Tuhan lagi, melalui kematiannya di kayu salib, ketika dia menjadi pengganti kematian bagi umat manusia. Ia telah membebaskan manusia dengan darah, dan dia telah dibangkitkan pada 3rd hari, ia memuliakan Allah.

Adakah itu mulia? Dibutuhkan darahnya untuk menyelesaikan tugas ini. Tugas terbesar dan paling mulia dilaksanakan di kayu salib, jauh lebih besar daripada penyeberangan Laut Merah di Keluaran. Yesus membawa seluruh suku manusia keluar dari kerajaan kegelapan Setan, ke dalam Kerajaan terang-Nya sendiri bersama Bapanya.

Pertempuran epik dengan Syaitan itu ada dalam fikiran dan semangat. Itu bukan melalui beberapa senjata. Ini adalah pertempuran akal dan kehendak. Yesus menang! Itulah  2nd peperanganpaling epik, dengan satu yang paling epik akhir adalah di atas salib, ketika ia menumpahkan darah dan selepas dipukul dengan teruk, ia menunjukkan semangat kepada Allah Bapa. Dan dia berkata “Sudah selesai!”.

Lukas 23: 44 Ia adalah kini kira-kira pukul dua belas, dan terdapat kegelapan seluruh negeri sehingga pukul tiga petang, 45 manakala cahaya matahari tidak bersinar. Dan tirai kuil itu terkoyak dua. 46 Kemudian Yesus, berseru dengan suara lantang, berkata, “Bapa, ke dalam tanganmu aku menyerahkan semangatku!” Dan setelah mengatakan ini, dia menghembuskan nafas terakhir.

Amin dan Amin. Pujian dan kemuliaan bagi Yesus!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s