Motivasi Menumpukan Harta Karun Di Syurga

Yesus mengajarkannya secara meluas dan kita semua tahu bahawa kita harus melakukannya, tetapi sangat bertentangan, intuitif dan segala yang ada dalam hidup kita. Kenapa? Kerana cara kita adalah makhluk yang jatuh dari Tuhan, dan juga kita menghadapi generasi dan budaya yang sangat “saya”, aktualisasi diri, individualisme ekspresif, untuk menjadi anda yang asli, anda mesti menghayati apa yang ada di dalam diri anda.

Semuanya berkaitan dengan apa yang sebenarnya kita percayai di mana kebahagiaan kita berada. Yesus berkata, jadilah hati anda di mana harta anda berada. Berikut adalah beberapa motivasi:

1. Itu perintah Tuhan dengan janji-janji kekekalan

Matius 6:19 “Jangan simpan harta di bumi, di mana rama-rama dan kutu hancur, dan tempat pencuri masuk dan mencuri. 20 Tetapi simpanlah harta karun di surga, di mana rama-rama dan kutu tidak menghancurkan, dan tempat pencuri tidak masuk dan mencuri. 21 Kerana di mana harta anda berada, di sana hati anda juga akan berada.

Tidak ada orang Kristian yang harus hidup di dunia material dengan pandangan dan gaya hidup materialistik. Kerana tidak melakukan itu, itu akan membuat kita kelihatan seperti bukan Kristian. Inilah yang menentukan seorang Kristian, kemurahan hati untuk menolong yang memerlukan. Saya harus mengakui, belum banyak ajaran dari dunia Pentakosta yang mengajar saya itu, tetapi dalam dunia reformasi. Jangan mencurahkan hati anda ke dalam hal-hal dunia, tetapi carilah Kerajaan Tuhan, di mana semuanya akan kekal selamanya.

2. Harta dunia akan menguap tetapi harta surgawi kekal selama-lamanya

Yesus meminta kita untuk meletakkan hati kita di surga. Bukan pada harta duniawi. Kenapa? Kerana harta duniawi dapat dimusnahkan, dicuri, lenyap, tetapi harta surgawi tidak akan pernah hilang dan akan kekal selamanya. Bagaimana?

Lukas 12:28 Tetapi jika Tuhan mengenakan rumput, yang masih hidup di ladang hari ini, dan besok dilemparkan ke dalam oven, berapa banyak lagi yang akan memakaikanmu, hai orang-orang yang tidak beriman! 29 Dan jangan mencari apa yang hendak kamu makan dan apa yang hendak kamu minum, dan jangan risau. 30 Sebab semua bangsa di dunia mencari perkara-perkara ini, dan Bapamu tahu bahawa kamu memerlukannya. 31 Sebaliknya, carilah kerajaannya, dan perkara-perkara ini akan ditambahkan kepada kamu.

3. Tuhan akan mengurus keperluan kita dengan ketentuan Tuhan

Yesus menasihati kita agar tidak mencari perkara-perkara material seperti minuman makanan, pakaian dan jangan risau, wah, bagaimana kita semua menyukai kata terakhir. Yesus berkata, “Jangan bimbang tentang kehidupan!” Tetapi apa asasnya untuk mengatakannya? Apa jaminan dan rasionalnya untuk meyakinkan kita? Dasarnya mengatakan bahawa dengan melihat rumput, Tuhan mengenakannya dan bahkan lebih baik daripada kekayaan Salomo, apa lagi yang harus dikatakan mengenai lelaki dan wanita yang diciptakan Tuhan, menjadi makhluk tertinggi yang diciptakan menurut gambar Tuhan ?? Itulah titik di mana dia memandu. Oleh itu, setelah anda yakin bahawa Tuhan akan benar-benar menjaga anda, anda tidak perlu bimbang tentang makanan anda yang seterusnya, pakaian anda dan lain-lain, tidak perlu risau tentang keadaan perubatan anda, dan lain-lain, maka Dia meminta anda, oleh itu, untuk TIDAK mencari perkara-perkara ini, kerana Bapa anda tahu anda memerlukannya. Tuhan akan menyediakan. Kemudian Dia mengejar yang terbaik yang dia mahukan.

4. Dengan senang hati Tuhan memberikan Kerajaan-Nya kepada orang-orang yang memperlakukan harta benda duniawi dengan ringan dan bersedia memberikannya kepada yang memerlukan

32 “Jangan takut, kawanan kecil, kerana adalah kebahagiaan Bapa-Mu untuk memberikan kerajaan. 33 Jual harta benda anda, dan berikan kepada yang memerlukan. Berikan diri anda dengan beg wang yang tidak menjadi tua, dengan harta karun di langit yang tidak akan gagal, di mana tidak ada pencuri yang mendekat dan tidak ada ngengat yang menghancurkan. 34 Kerana di mana harta karunmu, di sanalah hatimu.

Dia berkata, Jangan takut. Anda tahu ketakutannya yang mengurung kita. Kerana apa yang telah dijelaskan sebelumnya, Yesus melangkah lebih jauh lagi dalam jaminan, kepastiannya. Dia memanggil kita “kawanan kecil“. Saya rasa ini tidak bermaksud sebilangan kecil. Tetapi itu bermaksud Dia memperlakukan kita seperti anak kecil di hadapan Tuhan. Dia mengatakan bahawa adalah kebahagiaan Bapa untuk memberi kita kerajaan. Matius 19:14 tetapi Yesus berkata, “Biarlah anak-anak kecil datang kepadaku dan jangan menghalangi mereka, sebab kerajaan surga itu adalah milik mereka.”

Wow, itu besar. Beri kita kerajaan? Apa maksudnya?

Lukas 28 “Kamu adalah orang-orang yang telah tinggal bersama-sama dengan saya dalam percobaan saya, 29 dan aku menyerahkan kepadamu, seperti Bapa yang ditugaskan kepadaku, sebuah kerajaan, 30 supaya kamu dapat makan dan minum di mejaku di kerajaanku dan duduk di atas takhta untuk menilai dua belas suku Israel.

Di sini Yesus mengatakan bahawa saya memberikan anda kerajaan. Apa maksudnya? Dia berkata ketika Bapa memberikannya Kerajaan, Dia memberikannya kepada kita! Betapa pemurah Yesus! Dia harus mati untuk mendapatkannya, dan kita hanya percaya dan mendapatkannya?

Matius 25: 34 Kemudian Raja akan berkata kepada orang-orang di sebelah kanannya, ‘Ayo, kamu yang diberkati oleh Bapa-Ku, mewarisi kerajaan yang dipersiapkan untukmu dari landasan dunia. 35 Kerana aku lapar dan kamu memberi aku makanan, aku dahaga dan kamu memberi aku minum, aku orang asing dan kamu menyambutku,

Adakah anda melihat bagaimana Yesus menghubungkan mereka yang mewarisi kerajaan Tuhan dengan mereka yang memberi makan orang asing yang kelaparan dan menyambut? Lihat betapa pentingnya memberi makan kepada orang miskin dan membantu kehilangan tempat tinggal dan janda? Orang Kristian mesti menjadikannya keutamaan untuk menyumbangkan wang untuk menolong mereka, dan tidak hanya duduk di rumah kita yang selesa dan memberikan persepuluhan dan persembahan kepada gereja. Yang membina harta syurga!

Yesus, Raja berkata kepada orang-orang di sebelah kanan, datang dan mewarisi kerajaan mempersiapkan kamu dari landasan dunia. Cukup mengagumkan! Kerajaan dipersiapkan untuk kita yang mempercayainya dari landasan dunia. Itu bererti ketika Tuhan menciptakan dunia, dia sudah merancang sebuah kerajaan untuk kita warisi! Wah! Ini mendalam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s