Pemerintahan Kristus pada masa Penentangan & Plot Kejahatan

Pilihan Raya Presiden kita di Amerika hari ini tidak kurang hebatnya, dramatik, luasnya, plot, liku-liku. Ia terus menahan napas setiap tubuh, dengan sekarang tuntutan hukum terhadap penipuan yang berlaku dalam pilihan raya nasional dari Michigan, PA, Georgia, dll. Ini mengingatkan saya begitu banyak ayat-ayat ini ketika saya dan isteri berdoa bersama beberapa malam yang lalu.

Mazmur 2: 1 Mengapa bangsa-bangsa mengamuk dan orang-orang merancang dengan sia-sia?

2    Raja-raja di bumi mengatur diri mereka sendiri, dan para penguasa saling berpakat, melawan Tuhan dan orang-orang yang diurapi-Nya, dengan mengatakan, 3    “Mari kita meleraikan ikatan mereka dan membuang tali mereka dari kita.”

Tuhan memandang ke bawah dari surga dan tertawa melihat tipu muslihat manusia, bahkan raja-raja atau ahli politik yang berkuasa merancang, berdampingan dengan Tuhan. Ini ditulis oleh Daud, dan dia mengambil posisi sebagai nubuatan dirinya pada waktu itu, dan bernubuat tentang Tuhan Yesus sekitar 2000 tahun kemudian, ketika orang Farisi merancang untuk membunuh Yesus di Yerusalem. Tuhan ketawa dari syurga ketika Tuhan melihatnya. Dan tanggapan Tuhan adalah bahawa Tuhan telah meletakkan Rajanya di Sion, bukit suci saya.

Bangsa-bangsa mengamuk dan bersekongkol melawannya

Tiada siapa yang boleh menyentuhnya. Sebenarnya, tidak ada yang dapat menandingi keyakinannya. Dengan jumlah penentangan yang menentangnya, bangsa-bangsa berkecamuk dan bersekongkol melawannya, raja-raja dan pemerintah memerintah menentangnya. Tidakkah itu mengingatkan anda akan apa yang berlaku dalam pilihan raya presiden AS? Sekiranya orang lain, dia akan melepaskan, dibunuh, dibuang. Tetapi David tetap bertahan, dan menang setelah menang. Ingatlah sebagai orang Kristian di dunia yang memusuhi agama ini terhadap kepercayaan kita seperti di AS terutamanya, kita harus mengetahui bahawa penentangan dan pemberian label iman kita bukanlah perkara biasa. Universiti kami penuh dengan profesor yang mengajar anak-anak kami perkara-perkara yang condong ke arah liberal dan kiri, mengusir Tuhan daripada sukatan pelajaran kami. Atas nama pemisahan gereja dan negara, mereka telah melampaui batas, dan memang jauh lebih jauh, disebut bukan pemisahan, tetapi penghapusan segala kehadiran ilahi Tuhan di negara kita. Pemisahan gereja dan negara yang asal diterapkan dan digunakan untuk pemisahan gereja Katolik dan negara atau pemerintah kerana gereja menjadi begitu korup di Eropah pada tahun 1833. Ia bertujuan untuk menghilangkan kuasa politik di tangan para uskup yang korup itu, sebenarnya kekayaan mewah itu masuk ke dalam gereja yang benar-benar membunuh kehidupan rohani gereja. Tetapi tindakan pemisahan itu tidak bermaksud mengatakan bahawa tidak ada Tuhan. Itulah yang sebenarnya digunakan pada zaman kita di sekolah-sekolah, sayangnya, dan sangat menyedihkan. Gelap. Dan komuniti kita menjadi terbiasa dengan idea itu, sehinggakan kita bahkan tidak dapat menyebut Tuhan di tempat kerja kita, kerana itu tidak akan bertolak ansur lagi. Sebenarnya kita boleh bercakap tentang apa sahaja, tetapi bukan Tuhan. Sudah dibuang.

Kita mesti berdiri teguh dan mantap dalam Kristus. Rahsia keimanan Daud yang kuat kepada Yahweh, Tuhan kita, adalah ibadahnya yang intim setiap hari dan mencurahkan isi hatinya kepada Tuhan dengan cara yang paling menakjubkan. Lihatlah Mazmur.

Sumber Keyakinan Daud

Daud menghadapi begitu banyak penentangan dan musuh yang semuanya berusaha membunuhnya, termasuk dikejar oleh anaknya sendiri Absalom, yang sebenarnya berjaya membuat David melarikan diri seumur hidupnya dengan pasukan kecilnya. Pada masa-masa seperti itu, dia berseru kepada Tuhan dengan sepenuh hati, dan menyerahkan semua takdirnya di tangan Tuhan yang Maha Kuasa. Dengan membaca Palma, anda akan melihat bahawa dia selalu menulis bahawa Tuhan adalah tempat perlindungannya, benteng perlindungannya, dan banyak lagi, dan saya selalu merenungkannya setiap hari dalam kebaktian harian saya dengan Tuhan. Setiap kali saya menghadapi kesukaran, penentangan dalam hidup, saya memanggil Tuhan dan merenungkan Tuhan sebagai tempat perlindungan dan kubu saya juga. Saya selalu menemukan kesetiaan Tuhan yang luar biasa dan kasih-Nya yang teguh, dua sifat Tuhan yang paling sering disebut dalam Mazmur.

Dalam Mazmur 2, Daud mengidentifikasi dirinya sepenuhnya dengan Tuhan. Dia tidak didorong oleh cita-citanya sendiri untuk menjadi raja, bahkan, dia tidak tahu dan tidak ingin menjadi Raja, ketika Tuhan memanggilnya melalui nabi Samuel untuk diurapi sebagai raja Israel yang mengambil alih raja yang busuk yang memberontak Saul yang telah berduka kepada Tuhan.

Sumber kepercayaan mutlak Daud terhadap takhta adalah bahawa pemerintahannya adalah melalui pelantikan ilahi. Dia dipanggil oleh Tuhan, dan dia mengetahuinya. Anda tahu jika anda melayani Tuhan dengan cita-cita anda sendiri, anda tidak akan pernah pergi jauh, dan akan kecewa. Tetapi jika anda dipanggil oleh Tuhan dalam pelayanan anda, tidak ada yang dapat menghentikan anda. Tuhan kita ilahi, transenden, dan berdaulat. Dia melantik, dan dia membuang. Dia adalah Raja Alam Semesta.

Daud bercakap mengenai Raja kekal yang kekal, Kristus

Mazmur 2 berbicara tentang bangsa-bangsa yang bersekongkol melawan Orang Terurapnya. Yang Diurapi adalah dia sendiri pada waktu itu, tetapi akhirnya itu adalah ramalan yang menunjuk pada Raja kekal yang kekal, Tuhan kita Yesus Kristus ketika dia mati di kayu salib, menebus umat manusia, mendirikan Kerajaannya selama-lamanya. Kerajaan Daud bersifat sementara, tetapi Kerajaan Yesus selamanya dan selamanya. Ingatlah bahawa semua yang kita kerjakan adalah sementara di bumi, tetapi jika kita bekerja berdasarkan pengertian rohani, dalam panggilan Tuhan, kita bekerja selama-lamanya. Yesus berkata, Bekerja bukan untuk sementara, tetapi untuk makanan yang kekal selama-lamanya. Kehadiran kita di dunia ini tidak lama, dan kita semua akan hilang. Tetapi Kerajaan Tuhan kekal.

Kita mempunyai harapan untuk menghabiskan kekekalan kita dengan Kristus dan Bapa surgawi selama-lamanya. Itulah harapan bahawa kita, orang Kristian, tidak akan berdagang dengan siapa pun atau godaan di dunia ini. JADI kuat, Raja akan kembali, dan Dia akan, untuk menghakimi dunia, dan mengambil takhta yang mulia untuk selama-lamanya memerintah dan memerintah.

Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s