“Engkau tidak akan mempunyai tuhan-tuhan lain di hadapan-Ku” – Keluaran 20: 3

Ini adalah perintah yang sangat terkenal dari Sepuluh Perintah Tuhan. Kita semua telah berulang kali mendengar bahawa kita tidak akan mempunyai berhala dalam hidup kita.

Keluaran 20: 1-6 1Dan Tuhan mengucapkan semua kata-kata ini, dengan mengatakan:  2 “Akulah TUHAN, Allahmu, yang membawa kamu keluar dari tanah Mesir, dari rumah perbudakan. 3 “Kamu tidak akan mempunyai tuhan-tuhan lain di hadapanku.

Ini sangat penting kerana Tuhan kita adalah Tuhan yang cemburu

Keluaran 20: 4 “Janganlah kamu membuat patung yang diukir, atau segala sesuatu yang ada di langit di atas, atau di bumi di bawahnya, atau di dalam air di bawah bumi. 5 Janganlah kamu sujud kepada mereka atau melayani mereka, kerana Akulah TUHAN, Allahmu, Allah yang cemburu, mengunjungi kejahatan para bapa kepada anak-anak hingga generasi ketiga dan keempat dari mereka yang membenciku, 6 tetapi menunjukkan kasih yang teguh kepada ribuan orang yang mengasihi saya dan mematuhi perintah saya.

Ada sebab mengapa Tuhan membuat tuntutan yang kuat dan permintaan eksklusif terhadap Israel dan kita

Kerana TUHAN, Allah kita, yang menjadikan Israel keluar dari perbudakan dan perhambaan Mesir.

Sekarang ini adalah titik yang sangat penting kerana itu memberikan kredibiliti, wewenang kepada Tuhan untuk menuntut pada dasarnya kita sebagai miliknya. Kerana Tuhan membebaskan 3 juta orang Yahudi dari kekejaman perbudakan yang dikenakan oleh Firaun, raja yang paling hebat pada masa itu, di negeri itu. Tuhan melakukan satu keajaiban besar demi satu untuk membebaskan Israel dari kekuasaan takhta Firaun yang sengit. Tuhan mengirim malapetaka setelah malapetaka seperti menjadikan Sungai Nil menjadi darah, mengirim belalang untuk memakan semua ladang Mesir, mengirim kegelapan ke seluruh Mesir, membunuh semua anak kelahiran Mesir yang pertama termasuk putera firaun, dan akhirnya Tuhan mengeraskan hati Firaun untuk mengejar Israel ketika jelas kuasa ilahi ada bersama Musa untuk memimpin mereka keluar dari Mesir, Tuhan untuk mengatasinya, membelah Laut Merah, saya pemandangan dan keajaiban yang paling menakjubkan oleh angin timur yang kuat, dan memimpin 3 juta orang Yahudi menyeberangi Laut Merah di tanah kering , di atas katil mati. Bolehkah anda bayangkan kesan dari pengalaman Israel di dunia ini, dengan ibu-ibu, anak-anak, lelaki dan wanita muda dan tua dengan lembu, barang-barang mereka, perak dan emas yang mereka rampas dari Mesir berjalan melalui laut Merah!

Dan ini hanya memikat Firaun dan kereta-bangsanya dengan bodohnya mengikuti orang ramai ke Laut Merah, hanya untuk menemukan mereka tenggelam di bawah arus yang membengkak ketika Israel menginjak kaki di tanah kering, ketika Tuhan menarik angin timur dan menutup Laut Merah. Firaun dan tentera semuanya mati dan mayat mereka semua muncul di pantai keesokan harinya, dan ketika Israel melihat mayat-mayat ini di pantai, mereka sujud dan menyembah Tuhan.

Keluaran 14: 30–31 (ESV)

30 Oleh itu, Tuhan menyelamatkan Israel pada hari itu dari tangan orang Mesir, dan Israel melihat orang-orang Mesir mati di pantai. 31 Israel melihat kekuatan besar yang Tuhan gunakan terhadap orang Mesir, sehingga orang-orang takut kepada TUHAN, dan mereka percaya kepada TUHAN dan hamba-Nya Musa.

Ini mungkin terdengar terlalu banyak walaupun untuk filem Hollywood, dan saya setuju, sebenarnya Tuhan adalah pengarah terbaik yang pernah ada, lebih daripada filem Hollywood. Dan Dia menariknya! Mesir tertunduk dan mereka melihat kehebatan Dewa Israel diperlihatkan ketika mereka meratapi anak-anak mereka yang lahir pertama.

Dan bagaimana dengan kita hari ini? Tuhan telah membebaskan anda dari kehidupan Anda yang penuh dosa dan kebobrokan dengan membawa anda dari kerajaan kegelapan ke dalam kerajaan cahaya oleh Anaknya sendiri Yesus Kristus yang mati di kayu salib sebagai penebusan pengganti! Itulah sebabnya Dia membuat tuntutan setia yang berani. Sebenarnya, tuntutan-Nya adalah untuk kesejahteraan dan berkembang kita, kerana Tuhan menciptakan kita untuk menikmati dan berkembang dalam Kristus! Dan Dia menyiapkan kekekalan yang akan kita habiskan bersama Tuhan kita yang kekal untuk selama-lamanya di dunia yang akan datang, di syurga!

Itulah sebabnya Tuhan dapat mengatakan apa yang dikatakannya, tidak ada tuhan lain di hadapan saya. Untuk kesejahteraan kita yang terbaik, dan tidak lagi dalam kehidupan perbudakan yang mengikat dosa dan kekuatan kegelapan kita.

Bukan sekadar Gambar Berukir

Tetapi betul-betul apa itu idola? Pada masa-masa awal saya membesar sebagai seorang Kristian, saya selalu berhubungan dengan gambar yang diukir, seperti binatang dll. (Kel 20: 4) dan saya tidak pernah dapat memikirkannya. Saya tidak pernah melihat ada yang tunduk kepada burung, singa, harimau ?? Saya telah melihat orang menggunakan tongkat jubah dengan kemenyan membungkuk di hadapan berhala lelaki seperti patung citra beberapa makhluk, yang menakutkan saya semasa kecil. Itulah pengalaman saya melihat kuil-kuil Cina di mana orang ramai berkunjung pada musim perayaan di Malaysia. Nenek saya (sebelah bapa) pasti berkeras untuk menyembah nenek moyang yang tidak disukai oleh ibu saya, seorang Kristian dari gereja Methodist, menyebabkan ketegangan antara dia dan ibu mertuanya. Terima kasih Tuhan untuk ibu saya! Dia akan berjuang untuk menjaga anak-anaknya, seperti saya yang pertama dilahirkan, dari makanan yang ditawarkan kepada nenek oleh nenek saya. Dia dengan bersungguh-sungguh melindungi anak-anaknya dari penyembahan berhala seperti itu.

Sekiranya kita menginginkan sesuatu atau seseorang lebih daripada Tuhan, itu adalah idola

Tetapi sekarang kerana saya terdedah kepada pengajaran yang lebih direformasi seperti Tim Keller banyak berbicara tentang penyembahan berhala yang ada di hati kita. Ini lebih seperti kesetiaan citra terhadap beberapa kekuatan atau tarikan atau kestabilan yang dibentuk oleh budaya dan keinginan manusia pada dasarnya.

Selalu diajarkan bahawa jika kita menginginkan sesuatu atau seseorang lebih daripada Tuhan, itu adalah idola. Tetapi bagaimana kita mengukurnya? Dalam perjalanan adalah ketika apa atau siapa yang kita inginkan melebihi keinginan kita untuk Tuhan. Terutama jelas adalah ketika kita menginginkan sesuatu atau seseorang yang bertentangan dengan kehendak Tuhan seperti yang dijelaskan secara eksplisit dalam Alkitab. Itu akan menjadi kes penyembahan berhala yang jelas. Anda melihat penyembahan berhala dalam kes itu dapat muncul dan hilang bergantung pada masa dan musim dalam hidup anda. Contohnya, jika anda menaruh hati anda dalam pekerjaan anda yang menghabiskan masa, tenaga anda, sehingga mengorbankan masa anda sendiri dengan keluarga anda, dan juga dalam menyembah Tuhan dan melayani Tuhan dalam pelayanan anda, pekerjaan yang sengit itu akan dipersoalkan dan mungkin dimasukkan ke dalam kategori ‘berhala’.

Idola kami benar-benar ciptaan tuhan yang akan memberikan keinginan kita

Saya membaca artikel ini oleh Benjamin Gladd yang menarik perhatian saya terhadap pernyataan ini: “Israel meneruskan pola penyembahan berhala ini, ingin menyembah dewa, anak lembu emas, yang akan memberikan apa yang mereka inginkan daripada menunggu Tuhan yang benar untuk memberitahu mereka apa dia mahu. ” [1]

Israel menjadikan anak lembu emas sebagai dewa mereka ketika Musa berada di Gunung Sinai 40 hari menerima Sepuluh Perintah dari Tuhan. Dengan hilangnya kesabaran dan kepercayaan mereka kepada Yahweh, Tuhan yang membawa mereka keluar dari perbudakan Mesir dengan kekuatan dan kekuatan yang sedemikian, mereka tunduk pada keinginan mereka yang hancur yang hancur. Mereka membuat anak lembu emas, dan Gladd menjelaskan dengan baik mengatakan bahawa anak lembu emas ini akan memberikan apa yang mereka inginkan. Itulah definisi idiolatry terbaik. Berhala tidak boleh berfikir, tidak boleh bercakap, mereka hanya menerima petisyen dan arahan permintaan anda. Itulah mesin utama untuk anda memberitahu dengan tepat apa yang anda mahukan dari idola ini. Itu menentukan penyembahan berhala. Ini benar-benar memenuhi keinginan hati anda sendiri, tidak lebih dari itu. Kerana Tuhan kita akan mendengarkan, dan menegur, dan mengarahkan dan mengasihi kita. Israel tidak mahu semua itu. Mereka mahu mengikut kehendak mereka sendiri. Sama seperti Adam dan Hawa ketika tergoda, Hawa ingin memenuhi keinginannya sendiri, dan bukannya Tuhan.

Penyelesaian

Tuhan pada awalnya meletakkan Adam di Taman Eden untuk berfungsi sebagai raja, imam, dan nabi. Dia memerintah semua ciptaan Tuhan dan dia menyembah Tuhan dan berjalan dan bercakap dengan Tuhan. Tetapi semua itu runtuh ketika isterinya yang tersayang, Hawa, mengambil umpan ular, iblis, dan menyerahkan kerajaan itu kepada Setan. Itulah sebabnya kita mengalami kekacauan di dunia sekarang ini, dan kita memerlukan penyelamat.

Yesus datang dan mengembalikan umat manusia kepada peranan mereka sebagai raja, imam, dan nabi yang taat melalui hidupnya yang setia, yang berakhir dengan mengambil hukuman atas kegagalan penyembahan berhala kita untuk melakukan hal yang sama.[2]


[1] Benjamin Gladd,Idolatry Sin as,  https://www.thegospelcoalition.org/essay/sin-as-idolatry/

[2] Ibid

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s