Adakah Ganjaran alkitabiah dalam melayani Tuhan?

Oleh Albert Ngu 25 Mei 2020    New York

Masalah penyalahgunaan mesej Injil

Masalahnya hari ini kita takut bahawa kita tidak dimotivasi oleh Tuhan tetapi oleh ganjaran yang turun ke dalam agama, bukan hubungan, menekankan bahawa kita harus melayani Tuhan kerana Tuhan, bukan dengan apa yang Dia dapat memberkati kita. Ini terdengar rohani, dan bukan mencari diri, tetapi jauh lebih bernuansa daripada itu. Ada kebenaran di dalamnya, tetapi ganjaran adalah dari Tuhan, dan sebahagian dari Tuhan. Selama ini kita menjaga nuansa itu, kita harus mengasihi Tuhan, dan didorong oleh penghargaannya.

Adakah hadiah adalah konsep Alkitabiah?

 6Tanpa iman, tidak seorang pun dapat menyenangkan hati Allah. Orang yang datang kepada Allah mesti percaya bahawa Allah wujud, dan bahawa Allah menganugerahi orang yang mencari-Nya (Ibrani 11:6)

Allah memberi ganjaran. Dan sangat mustahak untuk mengingatnya, dan jangan menganggapnya sebagai orang yang memikirkannya dari segi Tuhan. Ia bukan duniawi, sebenarnya saleh.

Bersembahlah kepada Tuhan kerana hanya Dia?

Memang benar bahawa pesan yang berpusat pada Injil mengatakan bahawa kita harus mengasihi Tuhan, melayani Tuhan untuk siapa dia, dan bukan untuk apa yang dapat dia lakukan untuk kamu. Kerana Tuhan bukan mesin penjual kami dll. Ada banyak kebenaran di dalamnya, dan saya bersyukur, tetapi mesti ada keseimbangan, dan itu jauh lebih bernuansa. Dan lingkaran Reformed hampir tidak menyampaikan khotbah Ganjaran, mengapa? Dalam kalangan Pentakosta, saya tahu ia adalah topik yang berani!

Saya berpendapat bahawa bagi orang-orang untuk memberitakan bahawa tanpa menyebut pahala Tuhan di surga, itu akan menjadi pesan Injil yang dipotong dan keburukan kepada Injil dan Kerajaan Tuhan. Dr Michael Krueger, profesor kelas Injil saya di Seminar Teologi Redeemer menerbitkan sebuah artikel yang hebat hari ini. Dia mengartikulasikan sesuatu yang sudah lama saya rasakan.

https://www.michaeljkruger.com/why-do-modern-christians-rely-talk-about-rewards-in-heaven-2/

Tuhan Yesus, Putra Tuhan mencari kegembiraan yang ditetapkan di hadapan-Nya

Motivasi penghargaan sangat nyata dalam Alkitab, dan berulang kali ditunjukkan, dan Yesus menanggung salib ketika dia menantikan kegembiraan (ganjaran).

“ Memusatkan perhatian kita pada Yesus, pelopor dan sempurna iman. Kerana kegembiraan yang ada di hadapannya, dia menanggung salib, mencemuh rasa malunya, dan duduk di sebelah kanan takhta Allah ”(Ibrani 12: 2).

Bahkan Yesus menanggung salib kerana kegembiraan yang ada di hadapannya! Itulah kemuliaan! Ganjaran untuk membawa banyak putra ke kemuliaan! Tujuan.

Musa mencari ganjaran

“Memilih lebih baik untuk dianiaya dengan umat Tuhan daripada menikmati kenikmatan dosa yang sekilas. 26 Dia menganggap celaan Kristus kekayaan yang lebih besar daripada harta Mesir, keranamengharapkan diapahala.“(Ibrani 11: 25-26)

Apakah Musa meninggalkan istana Mesir, pangeran tudung, kerana hanya Tuhan yang mana? Dia mengharapkan ganjaran! Itu memotivasi dia untuk menahan celaan Kristus, yang dianggapnya bernilai, lebih banyak kekayaan atau lebih baik daripada harta Mesir! Ingatlah bahawa dia memiliki banyak kekayaan dan kekuatan yang terikat dengan istana Mesir; dia adalah putera Mesir!

Abraham menantikan bandar

Dengan iman, dia pergi tinggal di tanah janji, seperti di negeri asing, tinggal di khemah-khemah bersama Ishak dan Yakub, pewaris dengan janji yang sama dengannya. 10 Sebab dia menantikan kota yang memiliki fondasi, yang perancang dan pembangunnya adalah Tuhan (Ibr 11: 9-10).

Abraham menantikan kota abadi. Motivasi adalah nyata, kawan-kawan saya. Untuk mengatakan bahawa motivasi Abraham hanya ada di Yahweh, tidak lengkap dan menyesatkan.

Ganjaran adalah teologi hidup eskatologi

Wahyu 22 12 “Lihat, saya akan datang tidak lama lagi! Ganjaran saya ada bersama saya, dan saya akan memberikan kepada setiap orang mengikut apa yang telah mereka lakukan. 13 Akulah Alfa dan Omega, Yang Pertama dan yang Terakhir, Permulaan dan Akhir.

Ini adalah Yesus yang berbicara kepada kita dalam kitab wahyu, dan Dia adalah Alfa, Omega, Yang Pertama dan yang Terakhir, Permulaan dan Akhir. Tidak ada yang lebih transenden daripada itu. Dan ini adalah kata-katanya: Pahala saya ada bersama saya; Saya akan memberikan kepada setiap orang mengikut apa yang telah mereka lakukan. Inilah yang telah kita lakukan yang akan dinilai oleh Kristus pada akhir zaman, kerana dia memutuskan ganjaran apa yang akan kita terima daripadanya. Itupun dia. Itu dari mulut Tuhan sendiri. Bagaimana kita dapat membisu mengenai penghargaan hari ini di mimbar gereja? Ia telah hilang untuk waktu klong. Untuk mimbar dunia ketiga, ia sangat biasa dikhabarkan. Tetapi bahayanya, tentu saja, orang beralih ke mod untuk mendapatkan ganjaran, bukan menjalani Tuhan. Betapa saya berharap kita mendapat hak, dan benar-benar melayani Tuhan kerana kasihnya kepada kita, dan juga didorong oleh penghargaan yang dijanjikan Tuhan Yang Mahakuasa.

Saya percaya ini adalah eskatologi, membetulkan pandangan kita pada saat akhir.

Ibr 12: 1-3 Oleh itu, oleh kerana kita dikelilingi oleh banyak saksi yang hebat, marilah kita membuang segala halangan dan dosa yang mudah dijerat. Dan marilah kita berlari dengan tekun perlumbaan yang ditandai untuk kita, 2 memusatkan perhatian pada Yesus, pelopor dan sempurna iman. Untuk kegembiraan yang ada di hadapannya, dia menanggung salib, mencemuh rasa malunya, dan duduk di sebelah kanan takhta Tuhan. 3 Pertimbangkanlah dia yang mengalami penolakan dari orang-orang berdosa, sehingga kamu tidak akan letih dan putus asa.

Amin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s