Adakah kita memerlukan pekerjaan (selain iman) untuk diselamatkan?

Adakah kita memerlukan pekerjaan (selain iman) untuk diselamatkan?

Kita semua telah mendengar bahawa kita diselamatkan oleh rahmat, dan bukan oleh pekerjaan.

Efesus 2: 8 Kerana dengan kasih karunia kamu diselamatkan melalui iman. Dan ini bukan perbuatan anda sendiri; itu adalah pemberian Tuhan, 9 bukan hasil karya, sehingga tidak ada yang boleh membanggakan.

Dengan rahmat kita diselamatkan. Diselamatkan melalui iman. Bukan perbuatan kita, tetapi pemberian Tuhan. Bukan hasil kerja kita, perbuatan kita. Tetapi James mengatakan bukan hanya kepercayaan, anda juga memerlukan karya!

Tetapi Yakobus mengatakan secara berbeza:

Yakobus 2:14 Apa gunanya saudara-saudaraku, jika seseorang mengatakan bahawa dia mempunyai iman tetapi tidak mempunyai pekerjaan? Bolehkah iman itu menyelamatkannya? 15 Sekiranya seorang saudara atau saudari berpakaian buruk dan kekurangan makanan sehari-hari, 16 dan salah seorang dari kamu berkata kepada mereka, “Pergilah dengan tenang, hangatkan dan isi,” tanpa memberi mereka barang-barang yang diperlukan untuk tubuh, apa gunanya itu? 17 Begitu juga iman dengan sendirinya, jika ia tidak mempunyai pekerjaan, akan mati.18 Tetapi seseorang akan berkata, “Kamu mempunyai iman dan aku mempunyai pekerjaan.” Tunjukkan kepada saya iman anda selain dari karya-karya anda, dan saya akan menunjukkan kepada anda iman saya dengan karya-karya saya. 19 Anda percaya bahawa Tuhan itu satu; awak buat dengan baik. Bahkan iblis percaya – dan gemetar! 20 Adakah anda ingin diperlihatkan, anda orang bodoh, bahawa iman selain dari pekerjaan tidak berguna? 21 Bukankah Abraham bapa kita dibenarkan oleh pekerjaan ketika dia mempersembahkan anaknya Ishak di atas mezbah? 22 Anda melihat bahawa iman itu aktif bersama dengan karya-karyanya, dan iman disempurnakan oleh karya-karyanya; 23 dan Kitab Suci digenapi yang mengatakan, “Abraham mempercayai Tuhan, dan itu dianggap sebagai kebenaran” – dan dia disebut sebagai teman Tuhan. 24 Anda melihat bahawa seseorang dibenarkan oleh pekerjaan dan bukan oleh iman sahaja. 25 Dan dengan cara yang sama tidakkah Rahab, pelacur itu dibenarkan oleh pekerjaan ketika dia menerima utusan dan mengirimnya dengan cara lain? 26 Kerana seperti jasad yang terpisah dari roh itu mati, demikian juga iman yang terpisah dari pekerjaan itu mati.

James adalah Injil dalam tindakan. Ini terutama membicarakan iman sebenar yang menghasilkan tindakan berbanding dengan kepercayaan palsu yang tidak menghasilkan apa-apa. Bukti orang itu adalah roh, kata Yesus. Yakobus 2: 14-26 membicarakan jika anda melihat seseorang miskin dan kekurangan makanan sehari-hari, dan hanya menenangkannya dengan kata-kata tanpa memberi mereka makanan (tindakan), maka James menyebut bahawa iman dengan sendirinya tanpa pekerjaan adalah mati. Itu akan betul dan tidak bertentangan dengan Injil, atau teologi Injil Paulus yang diselamatkan oleh iman bukan dengan karya. Paulus berbicara mengenai jalan keselamatan adalah dengan iman. Tetapi James membicarakan buah itu jika iman keselamatan akan menghasilkan buah, jika tidak iman palsu, dan tidak pernah diselamatkan. Tidak ada percanggahan.

V18-19 menunjukkan dengan sangat ringkas bahawa James adalah Injil yang bertindak kerana dia mengatakan “Tunjukkan kepadaku iman selain karya, dan aku akan menunjukkan kepada kamu iman dengan karya-karya saya”. Itulah kata-kata kunci di sini “iman selain karya”, itulah masalah iman Injil tanpa buah atau karya. James berpendapat bahawa kerja latihan iman sudah mati, dan seberapa benar itu? Ini tidak bertentangan dengan teologi Paulus tentang anda yang akan diselamatkan oleh iman sahaja seperti yang dikatakan sebelumnya. James mencabar kepercayaan palsu. Dia semua mengenai iman dengan pekerjaan. Seseorang harus memahami bahawa James tidak mengatakan bahawa kamu harus diselamatkan dengan iman dan pekerjaan, tetapi dia mengatakan setelah kamu diselamatkan oleh iman, kamu harus menunjukkan karya-karya kamu, yang juga sesuai dengan teologi rahmat Paulus.

James bahkan mengatakan bahawa seseorang dibenarkan oleh pekerjaan dan bukan dengan iman saja yang menyebut seperti Abraham yang dibenarkan oleh pekerjaan. Dia mempersembahkan Ishak, Rahab ketika dia bertindak menghantar utusan pergi. Apa yang James katakan bahawa pembenaran yang benar hanya dengan iman untuk keselamatan, tetapi iman itu perlu disahkan atau dibuktikan dengan hasil iman yang merupakan buah atau hasilnya. Itulah sebabnya dia mengatakan bahawa anda perlu dibenarkan oleh iman dan kerja dan bukan hanya iman. Ini membingungkan, tetapi urutan semuanya, dan dalam semangat apa yang dia katakan, James adalah injil yang menunjukkan buah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s