Pengkhotbah yang sesat telah masuk ke gereja-gereja Tuhan

Pengkhotbah yang sesat telah masuk ke gereja-gereja Tuhan

Jude menulis sebuah wacana yang luar biasa tentang memperingatkan orang-orang Kristian untuk bertengkar dengan iman mereka kerana tidak bertuhan dalam penyamaran guru-guru yang cerdas. Jude mengatakan bahawa orang-orang ini telah merayap tanpa disedari (v3-4). Ini besar. Mereka tidak masuk melalui pintu depan dengan tanda-tanda besar, “Guru palsu”. Tidak, mereka sudah masuk. Soalan saya ialah bagaimana mereka merayap? Mereka mesti hampir seperti kita untuk dapat melakukan itu. Maksud saya mereka tidak boleh datang seperti serigala, tetapi mereka datang seperti serigala dengan kulit domba. Tetapi bagaimana? Lihat apa yang telah mereka lakukan? Mereka mengubah anugerah Tuhan kita menjadi sensualitas (ayat 4) dan mengingkari Tuhan kita Yesus Kristus. Bagaimana? Ini adalah serangan besar terhadap agama Kristian. Bukan barang kecil! Sekiranya kita melihat v7 ‘sama seperti Sodom Gomorrah yang melakukan maksiat seksual dan mengejar hasrat yang tidak wajar, jadikan teladan dengan menjalani hukuman api abadi. ” Ini bukan cahaya, hukuman api abadi, api yang tidak akan pernah padam, penghakiman Tuhan yang sangat berat, siksaan jiwa. Begitulah cara mereka mengubah rahmat Tuhan kita menjadi sensualitas yang didefinisikan sebagai kenikmatan, ekspresi, atau pencarian fizikal, terutama seksual, kesenangan, atau Kamus yang ditakrifkan sebagai kenikmatan, ekspresi, atau pengejaran fizikal, terutama seksual, kesenangan. Itu berkaitan dengan v7 yang membincangkan tentang maksiat seksual dan keinginan yang tidak wajar. JADI, jika anda melihat-lihat gereja-gereja hari ini, berapa banyak dari mereka yang merosot untuk menerima perkahwinan gay dan homoseksual? Dari PCA hingga Anglicans, Methodist Bersatu, dan juga Baptis dan senarai itu berlangsung lama, tetapi bolehkah saya menambah bahawa gereja-gereja Pentakosta nampaknya dapat meningkat di atas sensualitas ini, luar biasa, ini memberitahu anda sesuatu tentang pemberian Roh Kudus yang menekankan gereja di atas gereja berat teologi.

Bagaimana mereka melakukannya? Di sini saya hanya akan mengatakan bahawa ini memerlukan perbahasan teologi, perbahasan yang lancar, dan orang-orang yang tidak bertuhan ini yang masuk ke gereja tanpa disedari adalah para teolog yang menghasilkan buku, berkhotbah di mimbar, berdebat dari hermeneutik, dan bercampur dengan keadilan sosial. Mereka mengajar bahawa tidak membenci dosa, tetapi membenci sistem, merujuk kepada ketidakadilan sosial yang menjadi topik besar dewasa ini. Semua orang terpesona dan terpesona oleh belas kasihan mereka kepada orang miskin, terpinggir, dan minoriti, bahawa mereka merayap masuk ke dalam doktrin kita, bahkan sejauh menyangkal satu-satunya Tuan & Tuan Yesus Kristus kita. Bagaimana mereka menentang Kristus? Dengan memanggilnya menjadi guru yang sangat baik, tetapi bukan Anak Tuhan, suatu kemahiran yang banyak digunakan oleh para teolog progresif dan banyak orang bukan sarjana tetapi tetap saja para pendakwah menangkap puasa nyata, maksud saya cepat, sehingga merugikan dan memusnahkan para revisionis liberal dari gereja jenis Alkitab ini, dengan cara yang kita semua takut untuk memanggil, apa yang disebut oleh Jude sebagai “menghujat yang mulia”. Orang-orang menganggap anda menghujat hanya dengan bahasa dan kutukan yang tidak senonoh pada Yang Mahakuasa, yang telah berlaku secara berleluasa di kalangan orang Amerika dengan mengutuk dengan nama Yesus, dengan tidak bersalah atau dengan senang hati bahkan di kalangan orang-orang Kristian dan gereja-gereja tradisional. Kisah sedih yang menyebabkan setiap kekasih Kristus, orang-orang yang dikasihi oleh Kristus, menangis.

Jude v12-13 Gambaran tentang ini sebagai terumbu tersembunyi di pesta cinta, gembala memberi makan diri mereka sendiri, awan tanpa air, pohon tanpa buah, dua kali mati, tercabut, ombak laut yang liar, membuang busa rasa malu mereka sendiri, bintang-bintang yang bertanya-tanya, untuk yang suram kegelapan benar-benar terpelihara selama-lamanya (v12-13). Dengan amaran gelap yang mengerikan oleh Jude, tidak ada orang Kristian yang harus terlepas membaca buku Jude kerana ia berbicara secara langsung kepada jiwa gereja-gereja barat moden khususnya, dan global juga. Kita betul-betul berada di tengah-tengahnya, dan perkara paling menyedihkan yang tidak disedari oleh banyak orang Kristian tetapi ditipu dan dibentuk oleh mereka sebagai budaya yang mendefinisikan gereja, dan bukannya sebaliknya sering terjadi di banyak gereja.

Dengan semua ini, Yudas meminta semua orang yang dikasihi dalam Kristus untuk membangun diri kita dalam iman yang paling suci dan berdoa dalam Roh Kudus, menjaga diri kita dalam kasih Tuhan, menunggu belas kasihan Tuhan kita Jesu Kristus yang menuju ke kehidupan kekal. Kasihanilah mereka yang meragukan dan selamatkan mereka dengan merampasnya dari api; dan menunjukkan belas kasihan kepada orang lain dengan ketakutan, bahkan membenci pakaian yang dijauhkan oleh daging. Itu berarti kita harus menginjili, merebut mereka untuk api neraka, menunjukkan belas kasihan kepada mereka dengan ketakutan, kerana mereka juga dapat menodai kita jika kita tidak berjaga-jaga. Juga, membenci pakaian yang dicemari oleh daging yang bermaksud membenci dosa-dosa mereka, jangan bertolak ansur dan diam kerana kekuatan budaya yang menjinakkan dan mematikan anda. (v20-23).

Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s