Yesus meninggalkan surga untuk bumi dan dikorbankan di bumi adalah satu kisah yang sangat menarik hati

14 Jun 2020Al NguTinggalkan komen

Yesus yang mengosongkan dirinya dari segala kemuliaan surgawi untuk bumi dan menjadi mangsa kemanusiaan adalah satu narasi yang menarik untuk menawan hati kita.

Pertama undang-undang tidak dapat menjadikan kita sempurna. Undang-undang hanyalah bayangan perkara baik yang akan datang dan bukannya kenyataan. Itu bererti undang-undang bukan realiti. Itu hanya bayangan. Dan itulah sebabnya dalam PL, anda memerlukan persembahan berterusan setiap tahun untuk menyempurnakan mereka yang mendekat. (Ibr 10: 1) Oleh karena itu, Allah melakukan sesuatu yang tidak dapat dibayangkan dalam pikiran manusia, hanya akal ilahi yang dapat memahami hal ini, yang mencerminkan pikiran Tuhan yang berkorban dan murah hati.

Ibrani 10: 5 Akibatnya, ketika Kristus datang ke dunia, dia berkata, “Pengorbanan dan persembahan yang kamu tidak inginkan, tetapi satu tubuh telah kamu siapkan untukku; 6 dalam persembahan bakaran dan persembahan dosa yang anda tidak nikmati. 7 Lalu aku berkata, ‘Lihat, Aku datang untuk melakukan kehendak-Mu, ya Tuhan, seperti yang tertulis dalam diriku di dalam gulungan buku ini.’ “

Tuhan tidak menginginkan pengorbanan dan persembahan, kerana mereka tidak sempurna, hanya itu bayangan. Tuhan sedang mencari perkara yang sebenarnya. Satu-satunya untuk menunaikannya, yang sangat membingungkan, ditemukan dalam Ibr 10: 5-7. Tuhan dengan jelas mengatakan bahawa dia tidak menginginkan pengorbanan dan persembahan, tetapi tubuh yang telah disediakan oleh Tuhan untuk Kristus. Itu pernyataan yang memukau, dan kedengarannya terlalu banyak, bagaimana dengan Bapa yang akan menuntut jenazah anaknya untuk menyelesaikan sesuatu tugas? Tetapi ini bukan tugas biasa, ia tidak memerlukan yang lain dari yang paling tinggi dan suci di langit dan di bumi untuk mencapainya. Dan tanggapan Putra lebih menakjubkan dan bertiup, hanya perbandingan jauh, bahawa Putra Yesus Kristus, menjawab, “Lihatlah saya harus datang untuk melakukan kehendak-Mu, ya Tuhan, seperti yang tertulis dari saya di tatal buku ”Buku di sini adalah Kitab Suci, Firman Tuhan. Malah, ironinya, Yesus adalah Firman Allah. Oleh itu, Yesus untuk datang ke dunia untuk dikorbankan sudah tertulis dalam Logos, Firman Tuhan, yang adalah dirinya sendiri! Betapa sukarnya memahami ini? Tetapi pada kenyataannya, “Terlihat Aku datang untuk melakukan kehendak-Mu, Ya Allah” adalah manusia Yesus Kristus, Logos, Firman Tuhan, adalah Yesus yang ilahi. Dualitas Yesus sangat membingungkan, tetapi ia menunjukkan kasih dan pengorbanan Yesus, dan Tuhan yang paling besar kepada dunia. Triniti dari semua kekekalan telah merancang semua ini sebelum berlakunya dunia, bahawa ini akan berlaku.

Dan Yesus dikorbankan di dunia ini, adalah satu-satunya cara untuk menetapkan perjanjian baru:

Ibrani 10:16 16 “Ini adalah perjanjian yang akan aku buat dengan mereka dan menuliskannya di dalam fikiran mereka,”

Dengan ini sekali dan selamanya dengan ini pengorbanan utama oleh Anak Tuhan sendiri, kita melihat perjanjian baru yang dijalin antara Tuhan dan umat manusia. Dan itulah undang-undang Tuhan dimasukkan ke dalam hati kita dan ditulis dalam fikiran kita. Ini mustahil sebelum pengorbanan Kristus, semua ini adalah milik kita sekarang. Tidak lagi pemberontakan Israel yang keras kepala seperti di padang gurun Sinai.

Ibrani 10: 16-18 (ESV) 16 “Inilah perjanjian yang akan aku buat dengan mereka setelah hari-hari itu, menyatakan TUHAN: Aku akan meletakkan hukum-hukumku di hati mereka, dan menuliskannya di dalam pikiran mereka,” 17 lalu dia menambahkan , “Aku tidak akan mengingat lagi dosa-dosa mereka dan perbuatan mereka yang tidak sah.” 18 Di mana ada pengampunan ini, tidak ada lagi persembahan dosa.

Kerana perkara di atas, kita sekarang dapat menuliskan undang-undang di dalam hati kita. Itulah yang kita maksudkan bahawa iman kita adalah organik. Ini secara organik membentuk hati kita, bukan secara mekanis dari fikiran kita. Oleh itu kita melayani Tuhan dari hati kita, bukan kerana kita harus masuk ke syurga. Kami menyembah Tuhan dan ingin mematuhinya kerana dia mempunyai undang-undang di dalam hati kita, kerana pengorbanan di salib adalah Anak Tuhan bagi kita semua.

Ibrani 10: 23-25 ​​(ESV) 23 Marilah kita menahan pengakuan harapan kita tanpa ragu-ragu, kerana dia yang berjanji adalah setia. 24 Dan marilah kita mempertimbangkan bagaimana menggerakkan satu sama lain untuk mencintai dan melakukan pekerjaan yang baik, 25 tidak mengabaikan untuk bertemu bersama, seperti kebiasaan beberapa orang, tetapi saling mendorong satu sama lain, dan lebih-lebih lagi ketika anda melihat Hari semakin dekat.

Oleh kerana itu, kita dapat mengakui harapan kita tanpa goyah, kerana Tuhan yang berjanji itu setia. Dan mari kita saling menggerakkan cinta dan karya yang baik, dan bertemu, saling mendorong, lebih-lebih lagi kita melihat Hari semakin hampir.

Tidak ada cara bagi siapa pun untuk mundur setelah mendengar narasi tentang apa yang Anak Tuhan bagi kita hanyalah manusia di muka bumi ini!

Bahasa Inggeris

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s