Apakah perkara terpenting dalam hidup?

Hari ini saya mendapatkan kontraktor Penyaman Udara di rumah saya untuk memasang beberapa unit pam haba untuk musim panas dan juga untuk pemanasan pada musim sejuk, yang sangat dinanti-nantikan. Semasa lelaki kontraktor memindahkan unit ke rumah saya, bercakap dengan saya lokasi untuk memasang dan lain-lain, saya mengambil perhatian bagaimana mereka melakukannya dan di mana mereka melakukannya. Sekiranya saya melangkah lebih jauh, saya berisiko menguruskannya secara kecil-kecilan, yang tidak baik bagi saya dan mereka!

Saya sedar saya perlu menarik diri dan menikmati hasil kerja kontraktor elit yang diupah untuk Fujitsu AC ini! Saya mula merenungkan kehidupan saya sendiri, memikirkan sebenarnya, apa gunanya mempunyai sistem unit AC yang paling sejuk, dan pemanasan, jika seseorang jatuh sakit dan tidak dapat menjaga kesihatan? Atau keretakan hubungan? Kemudian saya mula mencari dan memikirkan gambaran kehidupan yang lebih besar. Semakin saya memikirkannya, semakin saya semakin mendalam. Tetapi kesihatan fizikal dan hubungan manusia pasti lebih penting daripada sistem penyejukan dan pemanasan yang baik di rumah, tetapi ada sesuatu yang lebih penting lagi!

Akhirnya saya sampai pada kesempitan hidup kekal kita di syurga adalah yang paling penting dalam hidup saya atau kehidupan sesiapa sahaja. Saya mula diingatkan bahawa semua yang kita mahukan akhirnya dalam hidup dan untuk semua ahli keluarga, rakan, dan sebenarnya, untuk sesiapa sahaja! Itulah sebabnya kita melakukan penginjilan dan jangkauan. Adakah perkara yang lebih penting daripada itu dalam hidup? Tidak! Kenapa? Kerana itu satu-satunya perkara yang akan bertahan. Itu akan selama-lamanya. Kesihatan kita yang baik, penyaman udara yang baik, hubungan yang baik dan lain-lain, tidak akan bertahan lebih dari 100 tahun! Dan kekekalan adalah masa yang sangat lama, lebih dari 100 tahun, bahkan lebih dari satu juta tahun! Lebih dari satu miliar tahun atau zillion tahun, atau … akhirnya kehabisan nafas untuk menghitungnya, itu disebut tak terhingga!

Dengan pemikiran itu, perhatian yang saya berikan kepada kontraktor AC, kini harus diperkuat seribu kali dan fokus dalam menginjil dan menyampaikan berita baik Injil kepada semua orang. Tetapi masalahnya adalah, kita cenderung untuk melupakan dalam hidup apa yang paling penting dan tersekat dengan perkara yang kurang penting. Kenapa? Salah satu sebabnya adalah tidak nyata. Anda tidak dapat melihat kehidupan kekal. Anda tidak dapat melihat seperti apa. Anda dapat melihat keindahan keselesaan hidup di 72F yang sejuk sambil luaran melambung di 95F dengan kelembapan tinggi, atau di luar pada 7 F, dan anda selesa berada di ruang tamu 68 F atau 70F di sofa. Kita adalah makhluk berfikiran fizikal. Kita cenderung berpandangan pendek. Kita cenderung memberi banyak perhatian kepada perkara-perkara yang tidak begitu penting dalam kehidupan. Kami meletakkan berjam-jam dan waktu lembur untuk naik dalam karier dalam perlumbaan tikus di New York, atau di mana saja, tetapi kami tidak menghabiskan setengah masa dan usaha dalam doa, membaca firman Tuhan, penginjilan, membangun hubungan di kehidupan yang sangat penting! Itulah kesalahan dalam hidup. Sesiapa yang mengambil jalan itu akan sangat menyesal apabila menjadi tua, dan melihat ke belakang, masa sudah tiada. Oleh itu, masa untuk bergerak dengan perspektif yang betul dalam kehidupanadalah sekarang semasa anda membaca artikel ini.

Saya membaca Mazmur 40 pagi ini dan ia memberi peringatan yang indah dan kuat kepada saya ketika saya melihat kontraktor ini melakukan kerja AC di rumah saya pagi ini.

Mazmur 40: 16-17 (ESV) 16 Tetapi semoga semua yang mencari kamu bergembira dan bersukacita dalam kamu;

semoga mereka yang mengasihi keselamatanmu mengatakan terus-menerus, “Maha Besar Tuhan!”

17 Bagi saya, saya miskin dan memerlukan, tetapi Tuhan mengambil kira saya.

Anda adalah pertolongan saya dan penyelamat saya; jangan berlengah lagi, Ya Tuhanku!

Saya miskin (rohani & jasmani) dan memerlukan, Anda adalah pertolongan saya!

Datanglah kepada Tuhan dan tumpukan perhatian kepadanya.

Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s