Mengapa kita tidak dapat membuat pilihan atau keputusan kita sendiri untuk menerima Kristus?

Roma 8: 3-8 (ESV) Dengan mengutus Anaknya sendiri seperti daging yang berdosa dan karena dosa, dia menghukum dosa dalam daging, 4 agar tuntutan hukum yang benar dapat dipenuhi dalam diri kita, yang tidak berjalan menurut daging tetapi menurut Roh. 5 Bagi mereka yang hidup menurut daging menetapkan pikiran mereka terhadap hal-hal daging, tetapi mereka yang hidup menurut Roh menetapkan pikiran mereka pada hal-hal Roh. 6 Sebab untuk menetapkan pikiran pada daging adalah kematian, tetapi untuk menetapkan pikiran pada Roh adalah hidup dan damai. 7 Sebab akal yang terpaku pada daging memusuhi Tuhan, kerana tidak tunduk pada hukum Tuhan; memang tidak boleh. 8 Mereka, yang ada di dalam daging, tidak dapat menyenangkan Tuhan.

Rosak Akhlak

Kita tidak dapat menanggapi kasih, keselamatan, Tuhan, dari pikiran kita yang memusuhi Tuhan

Untuk menilai dosa, Tuhan mesti menghukum dosa-dosa dalam daging manusia. Tetapi untuk melakukan itu, tidak akan ada penghancuran akhir umat manusia, kerana, atas kekuatan mereka sendiri, tidak ada seorang pun yang dapat memenuhi ketetapan Tuhan yang benar. Akhirnya Tuhan mengutus Anak-Nya sendiri, dan menghukum dosa-dosa di dalam daging atau jasad Anaknya sendiri Yesus Kristus!

Sekarang bagi mereka yang sebelum percaya kepada Kristus, Anak Tuhan, kita semua hidup menurut daging. Sebelum mengenal Kristus, kita semua hidup menurut daging, yang bererti dengan keinginan manusia kita, tidak ada hubungannya dengan Tuhan. Dan jika demikian, ketika kita hidup atau hidup dalam keinginan manusia yang fana, tanpa Tuhan, v5 mengatakan bahawa kita akan menetapkan pemikiran kita pada daging atau keinginan manusia, dan v6 mengatakan bahawa akibat dari pemikiran mereka pada daging adalah kematian . V7 akal yang terpasang pada daging yang saya memusuhi Tuhan, dan tidak tunduk kepada Tuhan, memang tidak dapat.

Itulah kata-kata kunci di sini: akal yang terpaku pada daging, tidak dapat tunduk kepada Tuhan. Di sana ini menjelaskan mengapa manusia sendiri, tidak dapat tunduk kepada Tuhan, dan oleh karenanya tidak pernah dapat menerima Kristus sebagai Tuhan dan penyelamat, kerana fikirannya memusuhi Tuhan! Anda dapat melihat mengapa kehendak bebas anda tidak pernah membawa anda untuk menerima Kristus! Kerana tanpa Tuhan, akal kita memusuhi Tuhan, dan akal kita tidak akan, dan memang tidak dapat tunduk kepada Tuhan.

Anda boleh melupakan kehendak kita sendiri yang pernah tunduk kepada Tuhan dan dengan itu menerima Kristus ke dalam hidup kita. Gagasan bahawa kita dapat melakukan itu sekarang dihapuskan! Tidak alkitabiah!

Tetapi ada yang berpendapat bahawa ketika kita digerakkan oleh Roh Kudus, kita akan tunduk kepada Tuhan dan menerima Kristus! Yang digerakkan oleh Tuhan, adalah Tuhan menarik kita kepada Kristus terlebih dahulu, dan kemudian kita bertindak balas terhadap apa yang Tuhan lakukan dalam diri kita.

Baiklah, saya rasa kita boleh jelas bahawa kita tidak dapat menanggapi kasih, keselamatan Tuhan, dari pikiran kita yang memusuhi Tuhan seperti yang dijelaskan dengan jelas di atas dari Roman 8: 6-7.

Sekarang adakah kita mempunyai kehendak bebas untuk memilih Tuhan, memilih Yesus Kristus?

Apabila kita mengatakan ya Tuhan, aku menerimamu ke dalam hidupku, dan menerimamu sebagai Tuhan dan Penyelamatku, adalah dari kehendak bebas kita. Saya akan mengatakan bahawa kehendak kita adalah untuk memilih Yesus setelah Tuhan menggerakkan hati kita, atau Roh Kudus menggerakkan hati kita. Kita sendiri, kita tidak akan, dan tidak dapat tunduk kepada Tuhan sendiri kerana akal kita memusuhi Tuhan sesuai dengan yang lain.

Kita hanya memilih Tuhan setelah Tuhan menggerakkan hati kita. Yesus mengatakan dalam Yohanes 6: 44 Tidak ada yang dapat datang kepada saya kecuali Bapa yang mengutus saya menariknya . Dan saya akan membesarkannya pada hari terakhir. Sekiranya Bapa tidak menarik anda, anda tidak akan datang kepada Yesus dari awal. Adakah anda melihatnya? Tuhannya yang membuat langkah pertama, bukan anda. Sekarang, Tuhan hanya menarik mereka yang telah ditentukan oleh Tuhan.

Efesus 1: 3 Berbahagialah Tuhan dan Bapa Tuhan kita Yesus Kristus… ..4 walaupun dia memilih kita di dalam dia sebelum berdirinya dunia, bahawa kita harus suci dan tidak bercela di hadapannya. Dalam cinta 5 dia menentukan kita untuk diadopsi untuk dirinya sebagai anak lelaki melalui Yesus Kristus, sesuai dengan tujuan kehendaknya.

Tuhan memilih kita SEBELUM landasan dunia.

Tuhan mentakdirkan kita untuk diterima pakai.

Lukisan jiwa oleh Bapa dipilih oleh Tuhan sebelum asas dunia! Sebelum dunia diciptakan!

Tuhan mentakdirkan kita untuk diterima pakai!

Oleh itu, anda dapat melihat apakah kehendak bebasnya untuk memilih setelah Tuhan melakukan pilihan dan penentuan. Kami bertindak balas kerana Tuhan menggerakkan kita dalam takdirnya sebelum dunia diciptakan.

Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s