Adakah para bapa gereja awal, setelah para Rasul, menunjukkan tanda-tanda dan keajaiban, penyembuhan dan bahasa rohani ?

Kemudian kita mempunyai gereja awal. Bagaimana mereka melakukannya? Adakah tanda dan keajaiban berhenti setelah 12 rasul? Adakah bapa dan gereja awal, uskup, mengalami tanda-tanda keajaiban dan keajaiban? Sudah tentu mereka berjaya. 

Augustine

“Di kota Carthage yang sama tinggal Innocentia, seorang wanita yang sangat taat dengan pangkat tertinggi di negeri ini. Dia menderita barah di salah satu payudaranya, penyakit yang, seperti yang dikatakan oleh dokter, tidak dapat diubati. . . . Wanita yang kita bicarakan ini telah dinasihatkan oleh seorang doktor yang mahir, yang akrab dengan keluarganya, dan dia berjanji kepada Tuhan sendirian dalam doa. Ketika mendekati Paskah, dia diarahkan dalam mimpi untuk menunggu wanita pertama yang keluar dari tempat pembaptisan setelah dibaptiskan dan memintanya membuat tanda Kristus ketika sakit. Dia melakukannya dan segera disembuhkan ”(Kota Dewa 22: 8 [419 Masehi]). [1]— penyembuhan supernatural.

Dan itulah Augustine! Dia tidak sembuh dangkal mencari karismatik, menggunakan istilah hari ini .. Dia teolog utama yang mempengaruhi dunia sebagai kecemerlangan di dunia Reformed, dunia Katolik, dan dunia manapun! Dan itu diambil dari salah satu buku paling terkenal dalam sejarah dan Susunan Kristen, “Kota Tuhan”. 

Jerome

Setelah datang ke sana, dia membuat tanda salib di atas tempat tidur dan anggota badan masing-masing demam dan memanggil nama Yesus. Keberkesanan nama yang luar biasa! . . . Pada waktu itu mereka mengambil makanan, mengenali ibu yang sedang berkabung, dan dengan syukur kepada Tuhan mencium tangan orang suci itu dengan hangat ”(Kehidupan St. Hilarion 14 [390 Masehi]). [2]— penyembuhan supernatural

Ambrose of Milan

Semasa terjemahan, seorang buta telah sembuh. . . . [Arians] menafikan bahawa orang buta itu mendapat penglihatan, tetapi dia tidak menyangkal bahawa dia telah sembuh. Dia berkata: ‘Saya, yang tidak dapat melihat, sekarang melihat,’ dan membuktikannya dengan fakta. . . . Dia menyatakan bahawa ketika dia menyentuh ujung jubah para syuhada, di mana peninggalan suci ditutup, penglihatannya dipulihkan ”(Surat 22: 1–2, 17 [AD 388]).[3]

Ambrose of Milan, uskup nama besar yang terkenal, sebenarnya dia membaptis nama terbesar Katolik dalam teologi, Aquinas! Mata lelaki buta dibuka! Itu akan meletupkan setiap pertemuan penginjilan atau pertemuan gereja bahkan di kalangan kalangan Pentakosta yang karismatik. Serius, ada mata yang hampir buta dibuka keajaiban akhir-akhir ini. Dan itu oleh Ambrose, bukan di beberapa Azusa St di Los Angeles, atau beberapa perjumpaan perang salib penyembuhan hari ini, yang sayangnya juga dipenuhi dengan ajaran kesihatan kemakmuran sehingga sayangnya mengotori alam ghaib.

Tertullian

“[Ketika seekor kalajengking menyengat tumit seseorang] kita memiliki iman untuk mempertahankan diri, jika kita tidak dipukul dengan rasa tidak percaya diri juga, dengan segera membuat tanda [salib] dan mendekat dan menduduki tumit dengan binatang itu. Akhirnya, kita sering membantu dengan cara ini bahkan orang kafir, melihat kita telah dikurniakan oleh Tuhan dengan kuasa yang pertama kali digunakan oleh rasul [Paul] ketika dia membenci gigitan ular [Kis. 28: 3-5] ”(Penawar Terhadap Kalajengking 1 [211 Masehi]).[4]

Penyembuhan seseorang yang dipukul oleh ular berbisa.

Eusebius dari Caesarea

Setelah selesai, dia berdoa di atas air dan dengan iman yang kuat kepada Tuhan memerintahkan mereka untuk mencurahkannya ke dalam pelita. Dan ketika mereka melakukannya, bertentangan dengan semua harapan, oleh kekuatan yang luar biasa dan ilahi, sifat air diubah menjadi minyak. Sebilangan kecil daripadanya telah dipelihara bahkan hingga hari ini oleh banyak saudara di sana sebagai kenang-kenangan keajaiban ”(Gereja Sejarah 6: 9: 1–3 [312 Masehi]).[5]

Air berubah menjadi minyak! Wow, saya tidak pernah membaca bahawa dalam Pentecostal moden gereja pergerakan atau mana-mana kalangan berkarisma untuk abad yang lalu dan di 21st!Dan itu oleh Eusebius yang dibahas dalam banyak makalah seminari kami, di antara kalangan reformasi yang mengajar berhenti. 

Senarai itu berterusan. Perlukah kita bukti gereja lagi di mana bapa-bapa awal membuka mata orang buta, menukar air menjadi minyak? Menyembuhkan orang sakit dengan serta-merta, mengusir setan? Semua ini dilakukan bukan oleh para rasul, tetapi oleh para uskup, pemimpin, teolog seperti Augustine, Tertullian, Ambrose, Eusebius! Sebagaimana ajaran Reformed mengatakan bahawa mukjizat dan tanda-tanda adalah karya para rasul, dan setelah itu berhenti. Lidah berhenti.

Jawapannya: Tuhan masih menunjukkan dan melakukan semua tanda dan keajaiban, seperti yang Yesus katakan, “Kerja-kerja yang lebih besar daripada yang anda akan lihat”. 

Yohanes 14: “12 Aku benar-benar mengatakan kepadamu, siapa pun yang mempercayai aku akan melakukan pekerjaan yang telah aku lakukan, dan mereka akan melakukan perkara yang lebih besar daripada ini, kerana aku akan pergi kepada Bapa. 13 Dan aku akan melakukan apa sahaja yang kamu minta atas nama-Ku, supaya Bapa dimuliakan dalam Putra. 14 Anda boleh meminta apa sahaja atas nama saya, dan saya akan melakukannya. “


[1] https://www.catholic.com/tract/do-miracles-still-occur

[2] Ibid

[3] Ibid

[4] Ibid

[5] Ibid

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s