Penginjilan adalah perkara paling sukar di dunia & perkara terpenting di dunia

Penginjilan mungkin merupakan perkara paling sukar di dunia, dan ironinya, perkara terpenting di dunia juga! Betapa paradoksnya dalam hidup. Sebilangan besar orang Kristian merasa tegang dan tidak selesa ketika kita berbicara tentang penginjilan dan kita tahu bahawa kita seharusnya melakukan lebih banyak penginjilan. Kenapa? Oleh kerana masyarakat begitu memusuhi nilai dan iman Kristiani, apalagi mendengarkan Anda menginjil, membagikan Injil Yesus Kristus. Banyak orang Kristian memilih penginjilan gaya hidup Kristian pasif. Sepertinya saya menjalani kehidupan yang saleh, dan saya menunjukkan belas kasihan kepada orang-orang yang tidak percaya, kebaikan kepada mereka, dan mudah-mudahan dengan perbuatan baik saya, mereka akan terbuka kepada Injil dan bertanya tentang iman kita. Tidakkah itu lumpuh? Namun, itu adalah sikap yang paling selesa dalam hidup kita, dan kita harap kita dapat meredakan rasa bersalah karena tidak memenuhi Tugas Besar seperti dalam Matius 28: 28-30 “Pergilah dan jadikan murid dari semua bangsa …” Bagaimana kita bisa pergi dan jadikan murid, jika kita duduk diam, kehidupan sosial? Dan jika kita bersosial, kita tidak boleh menyebut Tuhan dan agama di tempat kerja kita di Amerika, kerana itu terlalu sensitif. Jadi di mana ia meninggalkan kita? Kepercayaan Kristian telah didorong ke tepi yang akan jatuh dari tebing. Itulah sebabnya ada perbincangan yang sebenarnya lebih mudah diinjili di dunia ketiga, sebelum pencerahan Eropah melanda sebuah negara. 

Tidak ada tempat untuk berubah secara praktikal dan realistik. Dan kebanyakan mempunyai sentimen seperti itu. Kecuali kita belajar kemahiran membesarkan Tuhan secara organik, secara semula jadi seperti yang dikatakan Elizabeth Pippert dalam bukunya “Stay Salt”. 

Saya suka mengambil jalan kembali kepada Yesus dan gereja awal dan melihat bagaimana mereka menginjili dan bagaimana agama Kristian berkembang begitu pesat. 

Yesus menginjili dengan cepat dan dia adalah kelasnya sendiri, yang tidak dapat ditandingi. Keajaibannya menarik banyak orang. Dia tidak memerlukan kursus Alfa, dia tidak memerlukan 3 undang-undang kerohanian, dia tidak memerlukan penginjilan persahabatan, makan 5000 lelaki dan perempuannya memecahkan jerami, dia membesarkan orang yang lumpuh pada hari Sabat, menggegarkan perahu, pembersihannya dari kusta mengguncang struktur masyarakat Yahudi, dan senarai itu terus berjalan. Dalam satu petikan, orang-orang berlari ke mana-mana membawa orang sakit, yang lumpuh, kepada Yesus agar dia menyembuhkan mereka. Anda lihat, keperluan fizikal lebih utama di fikiran setiap orang. Seorang ibu bapa meminta Yesus untuk menyembuhkan anaknya yang disita, dan panas mendapat apa yang dia mahukan; seorang wanita dengan masalah pendarahan selama bertahun-tahun dan mendorongnya melalui sekumpulan lelaki untuk menyentuh Yesus hanya untuk disembuhkan, dan dia melakukannya. Itulah jenis kekuatan ghaib yang menyebarkan namanya luas dan dalam. Dia tidak memerlukan perang salib; dia tidak memerlukan pengumuman laman web. Penyembuhannya adalah pengumuman, lebih baik daripada semua yang boleh dilakukan oleh Google.

Kemudian muncul ajarannya yang menakjubkan yang penuh dengan kewibawaan, dia bercakap sebagai orang yang berwibawa, kata orang ramai. Ada satu masa, Yesus naik untuk mengambil gulungan itu dan membaca Saya telah datang untuk menyatakan tahun Tuhan yang baik, dan kemudian dia duduk, mengatakan hari ini dalam pendengaran anda bahawa tulisan suci ini telah dipenuhi. Dia adalah Tuhan yang dijelmakan.

Tidak ada cara untuk kita melakukan apa yang Yesus lakukan. Kita bahkan tidak boleh setuju secara doktrin untuk mempercayai karunia penyembuhan, antara pemberhentian, dan yang berterusan. Ramai dengan pengetahuan dan fikiran doktrin yang hebat, tidak mempercayai karunia penyembuhan, sedih. Satu-satunya kumpulan yang mungkin mempercayai dan melaksanakan pemberian penyembuhan adalah kumpulan Pentakosta atau karismatik. Tetapi di antara mereka, sukar untuk melihat penyembuhan juga, walaupun ia berlaku sekurang-kurangnya. Orang yang paling hebat dan rindu adalah keperluan mereka. Dan berkali-kali, keperluan fizikal mereka memerlukan perhatian pertama dan terpenting. Jangan bercakap tentang Injil, jika anda tidak dapat memenuhi keperluan mereka. Itulah sebabnya gereja Pentakosta adalah gereja yang paling cepat berkembang di dunia. Tetapi tentu saja, sekarang saya di seminari mempelajari semua kekayaan teologi reformasi, saya tidak akan berpuas hati dengan sebuah gereja yang besar tanpa ajaran berpusat pada Kristus, ajaran berpusat. 

Kemudian kita mempunyai gereja awal. Bagaimana mereka melakukannya? Adakah tanda dan keajaiban berhenti setelah 12 rasul? Adakah bapa dan gereja awal, uskup, mengalami tanda-tanda keajaiban dan keajaiban? Sudah tentu mereka berjaya. 

Augustine

“Di kota Carthage yang sama tinggal Innocentia, seorang wanita yang sangat taat dengan pangkat tertinggi di negeri ini. Dia menderita barah di salah satu payudaranya, penyakit yang, seperti yang dikatakan oleh dokter, tidak dapat diubati. . . . Wanita yang kita bicarakan ini telah dinasihatkan oleh seorang doktor yang mahir, yang akrab dengan keluarganya, dan dia bertunang kepada Tuhan sendirian dalam doa. Ketika mendekati Paskah, dia diperintahkan dalam mimpi untuk menunggu wanita pertama yang keluar dari tempat pembaptisan setelah dibaptiskan dan meminta dia membuat tanda Kristus ketika sakit. Dia melakukannya dan segera disembuhkan ”(Kota Dewa 22: 8 [419 Masehi]). [1]

Jerome

Setelah datang ke sana, dia membuat tanda salib di atas tempat tidur dan anggota badan masing-masing demam dan memanggil nama Yesus. Keberkesanan nama yang luar biasa! . . . Pada waktu itu mereka mengambil makanan, mengenali ibu yang sedang berkabung, dan dengan syukur kepada Tuhan mencium tangan orang suci itu dengan hangat ”(Kehidupan St. Hilarion 14 [390 Masehi]). [2]

Ambrose of Milan

Semasa terjemahan, seorang buta telah sembuh. . . . [Arians] menafikan bahawa orang buta itu mendapat penglihatan, tetapi dia tidak menyangkal bahawa dia telah sembuh. Dia berkata: ‘Saya, yang tidak dapat melihat, sekarang melihat,’ dan membuktikannya dengan fakta. . . . Dia menyatakan bahawa ketika dia menyentuh ujung jubah para syuhada, di mana peninggalan suci ditutup, penglihatannya dipulihkan ”(Surat 22: 1–2, 17 [AD 388]).[3]

Tertullian

“[Ketika seekor kalajengking menyengat tumit seseorang] kita memiliki iman untuk mempertahankan diri, jika kita tidak dipukul dengan rasa tidak percaya diri juga, dengan segera membuat tanda [salib] dan mendekat dan menduduki tumit dengan binatang itu. Akhirnya, kita sering membantu dengan cara ini bahkan orang kafir, melihat kita telah dikurniakan oleh Tuhan dengan kuasa yang pertama kali digunakan oleh rasul [Paul] ketika dia membenci gigitan ular [Kis. 28: 3-5] ”(Penawar Terhadap Kalajengking 1 [211 Masehi]).[4]

Eusebius dari Caesarea

Setelah selesai, dia berdoa di atas air dan dengan iman yang kuat kepada Tuhan memerintahkan mereka untuk mencurahkannya ke dalam pelita. Dan ketika mereka melakukannya, bertentangan dengan semua harapan, oleh kekuatan yang luar biasa dan ilahi, sifat air diubah menjadi minyak. Sebilangan kecil daripadanya telah dipelihara bahkan hingga hari ini oleh banyak saudara di sana sebagai kenang-kenangan keajaiban ”(Gereja Sejarah 6: 9: 1–3 [312 Masehi]).[5]

Senarai itu berterusan. Perlukah kita bukti gereja lagi di mana bapa-bapa awal membuka mata orang buta, menukar air menjadi minyak? Menyembuhkan orang sakit dengan serta-merta, mengusir setan? Semua ini dilakukan bukan oleh para rasul, tetapi oleh para uskup, pemimpin, teolog seperti Augustine, Tertullian, Ambrose, Eusebius! Sebagaimana ajaran Reformed mengatakan bahawa keajaiban dan tanda-tanda adalah karya para rasul, dan setelah itu berhenti. Lidah berhenti. Tidak.

Penginjilan mereka juga digerakkan oleh keajaiban! 


[1] https://www.catholic.com/tract/do-miracles-still-occur

[2] Ibid

[3] Ibid

[4] Ibid

[5] Ibid

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s