Kemurkaan Tuhan tidak berubah-ubah, bermaksud, rawak,tetapi kemarahan suci, keadilan terhadap kejahatan dunia

Ini bukan topik yang popular, tetapi Yesus menyebut neraka lebih banyak daripada orang lain dalam Alkitab. Mengapa begitu penting? Kerana tanpa neraka, tanpa murka Tuhan, dia tidak dapat menyatakan cintanya kepada umat-umat perjanjiannya. Hanya untuk mengajukan pertanyaan, siapa yang akan membayar keadilan atas darah-darah itu, yang ditumpahkan secara salah, dibunuh dengan tidak bersalah, dibunuh secara salah, dan yang lebih buruk lagi, seluruh pembantaian atau pembunuhan beramai-ramai, bagaimana darah itu akan dibayar?

Kejadian 4: 10-11 (ESV) 10 Dan Tuhan berfirman, “Apa yang telah kamu lakukan? Suara darah abang awak menangis kepada saya dari tanah. 11 Dan sekarang kamu dikutuk dari tanah, yang telah membuka mulutnya untuk menerima darah saudaramu dari tanganmu. Darah Abel berseru kepada Tuhan, dan Tuhan mengutuk Kain yang membunuh saudaranya Abel.

Tuhan yang tidak menunjukkan kemurkaan ketika diperlukan, benar, adalah Tuhan yang lemah. Kenapa?

Tuhan tidak hanya menjatuhkan penghakiman secara acak. Lihatlah penghakiman yang dijatuhkan Tuhan ke atas Mesir, 7 malapetaka yang menimpa Mesir sama sekali tidak rambang, mereka diturunkan oleh Tuhan untuk menghakimi dewadewa -Mesir.

Keluaran 12 12 Sebab aku akan melewati tanah Mesir pada malam itu, dan aku akan menyerang semua anak sulung di tanah Mesir, baik manusia maupun binatang; dan pada semua dewa Mesir saya akan melaksanakan penghakiman: Akulah Tuhan.

Itulah penghakiman Tuhan terhadap dewa-dewa Mesir.

Roma 1: 22-25 (ESV) 22 Mengaku bijaksana, mereka menjadi bodoh, 23 dan menukar kemuliaan Tuhan yang abadi dengan gambar yang menyerupai manusia dan burung dan binatang dan makhluk menjalar. 24 Oleh itu, Tuhan menyerahkan mereka dalam hawa nafsu ke dalam kekotoran, untuk menghina tubuh mereka di antara mereka, 25 kerana mereka menukar kebenaran tentang Tuhan dengan dusta dan menyembah dan melayani makhluk daripada Pencipta, yang diberkati selama-lamanya ! Amin.

Inilah Tuhan yang menghakimi semua orang yang beralih kepada penyembahan berhala. Ada konsekuensi besar untuk itu, seperti yang dikatakan Tuhan bahawa dia menyerahkan mereka dalam nafsu hati mereka untuk kekotoran dan mencemarkan tubuh mereka. Sekarang ini dapat membingungkan kerana pada zaman moden ini, tidak ada gambar seperti burung dan binatang fana yang kita tunduk sebagai berhala, melainkan berhala kita adalah gambaran yang tidak dapat dilihat atau benda-benda yang kita tinggalkan dengan hormat dan bernilai daripada Tuhan pencipta. Yang relevan akan menjadi wang yang Yesus katakan menentang cinta wang berkali-kali, kerjaya, kemasyhuran, anak-anak, keluarga, seks, kuasa, apa sahaja yang mempunyai tempat yang lebih tinggi dalam hidup kita daripada Tuhan langit dan bumi adalah penyembahan berhala.

Kemudian:

Roma 1: 26-27 (ESV) 26 Atas sebab ini Tuhan memberikan mereka nafsu yang tidak dapat dipuji. Untuk wanita mereka bertukar hubungan semula jadi dengan mereka yang bertentangan dengan alam; 27 dan lelaki juga melepaskan hubungan semula jadi dengan wanita dan habis-habisan untuk bersemangat antara satu sama lain, lelaki melakukan perbuatan tidak tahu malu dengan lelaki dan menerima hukuman setimpal atas kesalahan mereka.

Kemudian Tuhan menyerahkan mereka kepada nafsu yang tidak terhormat, wanita bertukar hubungan semula jadi dengan bertentangan dengan alam, lelaki berpaling kepada lelaki yang melakukan perbuatan tidak tahu malu dan menerima hukuman yang sewajarnya. Itulah penghakiman Tuhan sekarang di dunia ini, bukan pada saat akhir ketika akan ada penghakiman syurga atau neraka, dan ketika syaitan, syaitan, ular itu, akan dilemparkan ke dalam lautan api, neraka yang terbakar.

Wahyu 20: 7-10 (ESV) 7 Dan ketika seribu tahun berakhir, Syaitan akan dibebaskan dari penjara 8 dan akan keluar untuk menipu bangsa-bangsa yang berada di empat penjuru bumi, Gog dan Magog, untuk mengumpulkan mereka untuk berperang; bilangan mereka seperti pasir laut. 9 Dan mereka bergerak ke atas dataran yang luas dan mengepung perkemahan orang-orang kudus dan kota yang dikasihi, tetapi api turun dari surga dan membinasakan mereka, 10 dan syaitan yang telah menipu mereka dilemparkan ke dalam lautan api dan belerang di mana binatang dan nabi palsu itu berada, dan mereka akan diseksa siang dan malam selama-lamanya dan selama-lamanya.

Akan ada pertempuran besar di mana Syaitan akan berbaris untuk pertempuran titanic seperti pasir laut dan mengelilingi kubu orang-orang kudus, tetapi api turun dari surga dan membinasakan mereka. Kemudian syaitan akan dilemparkan ke dalam lautan api dan belerang di mana binatang dan nabi-nabi palsu berada dan diseksa siang dan malam selama-lamanya dan selama-lamanya. Sukar untuk menentang Tuhan. Penghakiman terlalu berat untuk dibayangkan oleh sesiapa sahaja.

Kami belum cukup memberitakan kemarahan kerana kami telah dilabel sebagai pendakwah belerang yang melakukan itu! Begitu banyak sehingga tidak pernah atau hampir tidak diberitakan tetapi ini adalah doktrin utama dalam PL dan PB terutama dalam Wahyu mengenai kemurkaan Tuhan. Ia mempunyai gabungan dosa dan keadilan dan kebaikan Tuhan! Tuhan tidak akan membiarkan umat-Nya di bawah kejahatan dan kejahatan, dia mencurahkan penghakimannya juga untuk melindungi umat-Nya yang saleh!

Di Sodom & Gomorrah, Tuhan menunggu Lot dan keluarga keluar sebelum menjatuhkan penghakimannya, tetapi pada akhirnya tidak akan ada pengurangan atas penghakimannya. Ia akan menjadi muktamad dan menakutkan!

Efesus 5: 3-6 (ESV) 3 Tetapi perbuatan tidak bermoral dan segala kekotoran atau kekhusyukan tidak boleh disebut di antara kamu, seperti halnya orang-orang kudus. 4 Janganlah ada kekotoran atau pembicaraan bodoh atau lelucon kasar, yang tidak masuk akal, melainkan biarkan ada ucapan terima kasih. 5 Kerana anda mungkin yakin akan hal ini, bahawa setiap orang yang tidak bermoral atau tidak suci, atau yang suka mengongkong (yaitu seorang penyembah berhala), tidak mempunyai warisan dalam kerajaan Kristus dan Tuhan. 6 Janganlah ada yang menipu kamu dengan kata-kata kosong, kerana kerana hal-hal ini kemurkaan Allah menimpa anak-anak yang tidak taat.

Kerana perbuatan tidak bermoral, segala kekotoran, keinginan atau penyembah berhala, adalah hal-hal yang menyebabkan Tuhan mencurahkan murka-Nya kepada orang-orang yang melakukan kemaksiatan tersebut. Kemurkaan tidak dicurahkan pada hari penghakiman pada waktu akhir, tetapi kemurkaan semasa ini berlaku. Sekiranya anda melihat-lihat Hollywood, bandar-bandar besar New York, dan lain-lain, itu membuat anda tertanya-tanya adakah kemurkaan Tuhan terhadap mereka sekarang? Mereka seolah-olah terus tidak bermoral, kekotoran semacam itu dipuji di media arus perdana kita yang sangat liberal, tetapi murka Tuhan semakin menghilang. Anak-anak yang tidak taat membayar harganya sekarang, dalam satu cara atau yang lain.

Tuhan mencurahkan murka-Nya dan akan melakukannya. Perilaku ini adalah untuk melihat kedua dan memikirkan apa artinya bagi kita hari ini dalam kehidupan seharian. Jangan biarkan yang tidak kelihatan membutakan anda dan memperbodohkan anda, tetapi ia akan datang dan ia juga berlaku! Mengindahkan adalah bijak dan mengabaikan adalah bodoh.

Mazmur 58: 10-11 (ESV) 10 Orang benar akan bersukacita ketika dia melihat pembalasan; dia akan memandikan kakinya dalam darah orang fasik. 11 Manusia akan berkata, “Sesungguhnya ada pahala bagi orang-orang benar; pasti ada Tuhan yang menilai di bumi. “

Tuhan menghakimi bumi sekarang.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s