Keperluan untuk Kerja Baik sebagai hasil Rahmat

Keperluan untuk Karya Baik sebagai hasil Rahmat

Roma 2: 6-11 (ESV) 6 Dia akan memberikan setiap orang sesuai dengan karya-karyanya: 7 kepada mereka yang dengan sabar dalam melakukan kebaikan mencari kemuliaan dan kehormatan dan keabadian, dia akan memberikan kehidupan yang kekal; 8 tetapi bagi mereka yang mencari diri dan tidak mematuhi kebenaran, tetapi mematuhi ketidakadilan, akan ada kemarahan dan kemarahan.

Keselamatan oleh Rahmat tidak dapat berhenti di situ

Melakukan pekerjaan yang baik sahaja tidak akan membawa kita ke syurga. Kita diselamatkan hanya dengan kasih karunia, iman kepada Kristus atas apa yang telah Dia lakukan di kayu salib dengan menebus kita dari kematian dan penghakiman Tuhan. Namun, rahmat tidak dapat menghentikan kita hanya untuk keselamatan, penyucian (mengubah hidup) harus berlaku setelah keselamatan atau pembenaran oleh iman.

Itulah sebabnya Roma 2 di sini mengatakan bahawa Tuhan akan memberikan setiap orang sesuai dengan karya-karyanya. Kerja sangat penting. Itulah yang dikatakan oleh James 2:

Yakobus 2: 14-17 (ESV) 14 Apa gunanya saudara-saudaraku, jika seseorang mengatakan bahawa dia mempunyai iman tetapi tidak mempunyai pekerjaan? Bolehkah iman itu menyelamatkannya? 15 Sekiranya seorang saudara atau saudari berpakaian buruk dan kekurangan makanan sehari-hari, 16 dan salah seorang dari kamu berkata kepada mereka, “Pergilah dengan tenang, hangatkan dan isi,” tanpa memberi mereka barang-barang yang diperlukan untuk tubuh, apa gunanya itu? 17 Begitu juga iman dengan sendirinya, jika ia tidak mempunyai pekerjaan, ia akan mati.

Tidak ada yang harus hidup dengan anggapan bahawa kita diselamatkan untuk kebaikan dan mengabaikan proses perubahan dalam hidup, penyucian, dan oleh itu pekerjaan yang baik. Tidak ada yang dapat diselamatkan, dan tetap sebagai bayi rohani, dan tidak mahu berhenti merokok, berhenti membenci, mencuri, ketamakan, nafsu dan semua kejahatan dari hati. Kerana jika kita tidak menghasilkan karya yang baik sebagai orang Kristian, anda akan tertanya-tanya apakah kita telah diselamatkan. Keselamatan dengan rahmat adalah langkah pertama, tetapi tidak dapat berhenti di situ. Sekarang jika seseorang diselamatkan dan berusaha mendapatkan nikmat Tuhan dengan melakukan perbuatan baik, motivasi atau titik tolaknya akan salah dan tidak alkitabiah dan tidak bertahan, dan itu tidak akan berada di bawah kategori Roma 2 di sini, kerana itu dilakukan oleh usaha kehendak manusia, bukan berdasarkan apa yang telah dilakukan oleh Kristus. Inilah yang disebut bahawa anda berusaha menyelamatkan diri anda dengan perbuatan baik anda, dan itu akan menjadi salah dan tidak dapat diterima oleh Tuhan. Itu tidak akan pernah diselamatkan sama sekali. Tetapi jika kita menghasilkan karya-karya yang baik, setelah kita diselamatkan oleh rahmat yang hanya beriman kepada Kristus, maka itu akan dapat diterima. Maka perubahan untuk menghasilkan karya yang baik bukan untuk memperoleh keselamatan, tetapi sebagai perubahan dari makhluk dalaman kita.

Tuhan adalah pusat perbincangan

Daud berkata kepada kamu sendiri, adakah saya berdosa. Anda melihat bagaimana Tuhan berpusat pada dirinya? Ini semua mengenai Tuhan. Dia berdosa terhadap Bathsheba dan suaminya, tetapi dia mengatakan dia berdosa terhadap TUHAN dan TUHAN saja. Yang dia maksudkan adalah, tentu saja, termasuk Bathsheba dan suaminya yang sudah mati, tetapi orang yang paling utama yang dia berdosa adalah Tuhan sendiri. Anda melihat betapa intimnya ini, Tuhan kita bukan Tuhan yang jauh, tetapi Tuhan yang sangat intim, peribadi, dan milik. Begitu banyak, Yesus berkata, Aku ada di dalam kamu, dan kamu di dalam aku. Yesus telah berusaha untuk mengasihi kita dan mengenal pasti dengan kita bahawa dia mengatakan bahawa kita adalah saudaranya, kita adalah anak-anaknya, dan kita semua berada dalam Kristus. Paulus mengatakan dengan jelas bahawa kita berada dalam Kristus, sebuah teologi yang luar biasa.

Oleh itu kita melakukan kerja-kerja baik, adalah kerana Tuhan sendiri. Kita ingin menyenangkan dia pasti, tetapi bukan untuk mendapatkan keselamatan, tetapi hanya untuk menyenangkan dia, dan kita juga semakin berubah menjadi seperti dia.

Roma 2: 9 Akan ada penderitaan dan kesusahan bagi setiap manusia yang melakukan kejahatan, orang Yahudi terlebih dahulu dan juga orang Yunani, 10 tetapi kemuliaan dan kehormatan dan kedamaian bagi setiap orang yang berbuat baik, orang Yahudi pertama dan juga orang Yunani

Dan Roma 2 terus mengatakan akan ada penderitaan dan penghakiman bagi mereka yang melakukan kejahatan, kejahatan, dan akan ada kemuliaan kehormatan dan kedamaian bagi mereka yang melakukan perbuatan baik dalam Kristus. Bukan pada diri kita sendiri. Jadi bagi orang Kristian, ini adalah panggilan bangun untuk mengalami penyucian dan menghasilkanyang buahdapat dilihat keselamatan. Perhatian kami, percakapan kami tidak dapat dipusatkan terutama pada kesenangan manusia, kesejahteraan anak keluarga, tanpa banyak perhatian terhadap rumah Tuhan, untuk kota yang kami tinggali dan kawasan sekitar kami. Adakah kita juga memberi kepada orang miskin dan memerlukan dan terpinggir? Ke gereja kita? Sokongan dalam wang dan tenaga kerja. Semua ini adalah bukti keperihatinan, cinta, kasih sayang yang akan menjadi buah Roh yang sangat penting. Saya mengatakan perbuatan baik mesti datang dengan buah Roh, dan jika dipisahkan, mereka akan ditakdirkan.

Penghakiman dan pahala menanti kita selama-lamanya

Roma 2: 6-11 (ESV) 6 Dia akan memberikan setiap orang sesuai dengan karya-karyanya: 7 kepada mereka yang dengan sabar dalam melakukan kebaikan mencari kemuliaan dan kehormatan dan keabadian, dia akan memberikan kehidupan yang kekal; 8 tetapi bagi mereka yang mencari diri dan tidak mematuhi kebenaran, tetapi mematuhi ketidakadilan, akan ada kemarahan dan kemarahan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s