Hapuskan Dosa-Dosa Anda

Roma 8:13 (ESV) 13 Sebab jika kamu hidup menurut daging, kamu akan mati,jasmani tetapi jika oleh Roh kamu mematikan perbuatan, kamu akan hidup.

Pada zaman dan zaman kita, dosa hampir automatik dan dengan banjir media sosial yang membanjiri dunia, masyarakat, dan pandangan dunia tentang kepuasan diri dan tindakan liberal sebagai kepentingan utama, sukar untuk mencari beberapa orang kudus di bumi yang tidak tergerak oleh gewang godaan di sekeliling. Bahkan para teolog dan sarjana Alkitab tidak dikecualikan, dan juga rentan, jika mereka tidak mengikuti disiplin tubuh yang ketat dengan kekuatan Roh Kudus dalam tulisan suci. Bukan hanya banjir bahan, filem, dan kemudahan menjadikannya contoh pornografi. Kehancurannya sangat menyakitkan hati, tetapi kita dapat dengan tenang melihat bahawa Tuhan kita telah membuat rezeki dan ketentuan untuk kita melarikan diri dari mereka. 1 Korintus 10:13 (ESV) 13 Tidak ada godaan yang menimpa kamu yang tidak biasa bagi manusia. Tuhan itu setia, dan dia tidak akan membiarkan kamu tergoda melebihi kemampuanmu, tetapi dengan godaan itu dia juga akan memberikan jalan keluar, agar kamu dapat menanggungnya.

Ketegangan ada di dalam hati kita. Firman Tuhan yang ditanam dalam diri kita, dan nafsu dan dosa yang masih ada di dalam diri kita. Jangan tertipu, dilahirkan kembali orang-orang Kristian belum tersingkir dari nafsu dan daging dalaman, masih ada sehingga kita mati, dan bertemu dengan Kristus.

Jadi bagaimana kita melakukannya? John Owens menulis buku terkenal “Mortification of the Dins”, dan saya akan menarik beberapa idea dari sana. Mortify: untuk menundukkan / mengatasi (tubuh, nafsu, dll) dengan pantang, disiplin pertapa, atau penderitaan yang ditimbulkan sendiri.

1. Nasihat itu ditujukan kepada orang-orang yang beriman [1]

Nasihat itu adalah untuk orang Kristian. Oleh itu sekarang tidak ada penghukuman bagi mereka yang berada dalam Kristus Yesus. Ini ditujukan kepada orang-orang yang beriman. Dan kemudian dalam v9 Anda, bagaimanapun, bukan dalam daging tetapi dalam Roh, jika sebenarnya Roh Tuhan tinggal di dalam anda.

Persoalannya adalah berada dalam Roh, dan bukan dalam daging. Ketegangan adalah kita hidup dalam tubuh fizikal, yang merupakan daging, tetapi kita harus berada dalam Roh.

2. Keadaan itu menyatakan kepastian hubungan[2]

Roma 8:13 (ESV) 13 Sebab jika kamu hidup menurut daging, kamu akan mati, tetapi jika oleh Roh kamu mematikan perbuatan jasmani, kamu akan hidup.

Pengambilan yang menarik. Terdapat kaitan yang jelas antara penyucian perbuatan jasad dan hidup. [3] Ini bukan sebab dan akibat legalistik yang mengatakan, “Jika oleh Roh dibunuh …, kamu akan hidup”, kerana tindakan kita tidak akan menyelamatkan kita. Bahagian keselamatan itu sudah dicapai oleh Kristus, dan dia sendiri, di kayu salib dan kebangkitannya dan menaklukkan kematian! Itu diselesaikan, dan petikan ini adalah Paul menegur orang Kristian untuk meneruskan apa yang telah dicapai oleh Kristus sendiri. Ini adalah siri kesinambungan. John Owens menyebutnya sebagai “cara dan akhir.” Dia mengatakan, ‘Ada hubungan dan koheren yang tidak sempurna antara kematian yang benar dan kehidupan yang kekal’: jika anda menggunakan cara ini, anda akan memperoleh tujuan itu; jika anda mati, anda akan hidup ”.[4] Ini adalah motif utama kita untuk melaksanakan tugas ini dalam kehidupan kita. [5] Dikemas dengan baik oleh Owens. Ini semestinya menjadi motivasi utama kita untuk mematikan dosa dalam hidup kita. Kita mesti melakukan sesuatu mengenainya. Anda lihat, jika kita tidak menyadarinya, kita akan membiarkannya tergelincir, dan itu akan menyusul kita. Kami fikir sedikit berdosa, sedikit tergelincir adalah perkara baik. Tetapi ia tumbuh! Sebelum kita mengetahuinya, ia telah berkembang menjadi sebesar, besar, ia akan menjatuhkan watak kita, menghancurkan kita. Juga kita akan kehabisan kedamaian dan kegembiraan, jika dosa berlanjutan sehingga menimpa kita. Di luar, kita tersenyum, dan bahkan dapat digilap, tetapi di dalam kita akan kering dan kurang kegembiraan dan kedamaian. Galatia 5: 9 (ESV) 9 Sedikit ragi menghilangkan seluruh gumpalan.

3. Kekuatan kita dalam tugas ini datang melalui Roh [6]

Semua cara lain untuk mati akan gagal. Lelaki boleh mencuba, menggunakan kuasa kehendak, menggunakan disiplin, menggunakan pertanggungjawaban kumpulan lelaki, dan bahkan membaca Alkitab, tetapi mereka akan menjadi pendek. Itu adalah karya Roh Kudus, dan hanya dengan Dia sahaja kita dapat mengalami kemenangan.[7]

Owns menulis, “Penyucian dari kekuatan diri, dilakukan dengan cara penemuan diri, hingga akhir kebenaran diri, adalah jiwa dan hakikat semua agama palsu di dunia”. [8]

Itu dikatakan dengan baik dan ini mendefinisikan semua agama di dunia selain daripada agama Kristian. Itu membezakan agama Kristian. Ini bukan sesuatu yang dapat anda lakukan sendiri dengan kekuatan kemenangan anda, tetapi sesuatu yang hanya dapat dicapai oleh orangketiga Ketuhanan Ketuhanan, Roh Kudus. Inilah Injil Yesus Kristus.

4. Tugas itu sendiri [9]

Roma 8:13 (ESV) 13 Sebab jika kamu hidup menurut daging, kamu akan mati, tetapi jika oleh Roh kamu mematikan perbuatan jasmani, kamu akan hidup.

i.           “Tubuh” di sini sama dengan “daging”, dosa yang kekal, daging atau nafsu yang rosak, yang dimaksudkan. [10]

Mereka adalah perbuatan dosa kerana pada suatu ketika kita telah menyerah kepada nafsu batin. Owen menyebutnya sebagai, “Perbuatan adalah ekspresi penyerahan kepada nafsu batin. Nafsu dan dosa yang tinggal adalah sumber dan asas dari semua tindakan berdosa. ” [11] Itu penyataan yang sangat penting di sini. Perbuatan dosa kita di luar adalah hasil dari kita berserah pada tekanan yang berterusan dan mendorong keinginan dan keinginan batin menuju dosa, nafsu. Kata kunci di sini adalah ‘hasil’. Ini tidak terjadi pada suatu contoh, ini seperti tarikan dan perang, menarik dan menarik lawan, itu sebabnya saya menyebutnya sebagai ketegangan antara dosa dan kebenaran dalam diri saya yang dikuasai oleh Roh. Bukankah itulah yang disebut oleh Paulus dengan begitu rapi dalam: Roma 7: 14-17 [12]

ii. Untuk ‘mematikan’ bermaksud mematikan segala makhluk hidup.[13]

Membunuh seorang lelaki atau orang yang hidup kurus adalah dengan menghilangkan prinsip semua kekuatan, semangat, dan kekuatannya, sehingga ia tidak dapat bertindak, atau melakukan, atau melakukan tindakan yang sewajarnya. [14]

Perlakukan dosa sebagai musuh yang ingin anda bunuh. Sekiranya nafsu tersembunyi berfungsi di dalam diri anda, anda harus kejam dalam menghilangkan kekuatan, semangat dan kekuatannya. Ini adalah sasaran yang sangat jelas, dan untuk memahami bahawa kita perlu menghancurkan atau menghilangkan kekuatan, semangat dan kekuatannya, pemikiran kita berubah dengan segera. Kami akan berhenti melayannya, sebagai contoh. Kita akan berhenti memikirkannya dan membiarkannya tumbuh di dalam fikiran kita. Untuk menghapuskan dosa, kita perlu tekad dan tangisan kita kepada Tuhan untuk menolong kamu pada ketika itu. Roh akan datang dan melayani. Ingatlah bagaimana Yesus berjuang dengan godaan untuk menghindari kematian di kayu salib di taman Getsemani hingga titik setitis darah berkeringat, dan pada saat itu, para malaikat datang dan melayani dia. Itulah sebabnya Yesus memahami dengan tepat dan bahkan lebih daripada apa dan bagaimana kita menderita dalam godaan.

Dosa berdiam diri dibandingkan dengan seseorang, orang yang hidup, yang disebut ‘orang tua’, dengan kemampuan, dan sifatnya, kebijaksanaan, kerajinan, kehalusan, dan kekuatannya. ‘Orang tua’ itu benar-benar dibunuh dan dibunuh oleh salib Kristus. Dia disalibkan dengan Kristus (Rom 6: 6), dan kita ‘mati’ bersamanya, ay. Ini berlaku dalam regenerasi (keselamatan). Roh Kudus yang tinggal di dalam kita, menentang nafsu daging (Gal 5:17).  

Ini adalah tugas tetap orang-orang beriman untuk membuat tamparan maut terhadap perbuatan daging, sehingga mereka mungkin tidak memiliki kehidupan dan kekuatan untuk memunculkan pengaruh yang merosakkan mereka. [15]

5. Janji itu Kehidupan

Janji itu adalah kehidupan kekal. Bukan hanya kehidupan kekal di masa depan, tetapi juga kehidupan rohani di dalam Kristus yang kita miliki di bumi, kegembiraan dan penghiburan dan semangat hidup kita di dunia ini. Kita akan bersukacita lebih, lebih damai, lebih gembira jika kita membunuh perbuatan daging.

Motif kedua untuk tugas ini adalah: semangat, kekuatan, dan keselesaan hidup rohani kita bergantung pada penghapusan perbuatan daging! Jangan fikir hanya untuk syurga, kubu di sini sekarang di bumi! Ini akan membuat perbezaan SEKARANG di bumi kerana kita akan mempunyai lebih banyak semangat, kekuatan dan keselesaan dalam kehidupan rohani kita!

Amin.


[1] John Owen, The Mortification of Sin, hlm 2, The Banner of Truth Trust 2004

[2] Ibid

[3] Ibid

[4] Ibid

[5] Ibid

[6] Ibid

[7] Ibid

[8]] Ibid

[9] Ibid ms 3

[10]Ibid

[11] Ibid

[12] Roma 7: 14-17 Kerana kita tahu bahawa hukum itu rohani, tetapi aku adalah daging, yang dijual di bawah dosa. 15 Kerana saya tidak memahami tindakan saya sendiri. Sebab saya tidak melakukan apa yang saya mahukan, tetapi saya melakukan perkara yang saya benci… .17 Jadi sekarang bukan saya yang melakukannya, melainkan dosa yang ada di dalam diri saya.

[13] John Owen, The Mortification of Sin, hlm 3

[14] Ibid

[15] Ibid

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s