Ibu tanpa syarat untuk anak-anaknya

Kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak mereka hampir ‘tanpa syarat’ dalam arti apa sahaja yang dilakukan oleh anak-anak, sehingga mereka menolak ibu bapa mereka atau sebagainya. Sesuatu yang tidak pernah didengar di dunia, dan ia mesti berasal dari Tuhan. Hanya Tuhan semesta yang menciptakan semua makhluk hidup, yang mampu melakukannya.

Saya dan isteri dalam kumpulan perbincangan dan sokongan ibu bapa zoom semalam, seorang ibu berkongsi bagaimana dia berdoa selama 5 jam dalam 7 jam kerjanya semasa dia bekerja, semuanya untuk kedua-dua anaknya. Itu tidak berlaku dalam satu hari, tetapi secara umum, dan dia menangis ketika dia mencurahkan seberapa banyak dia telah berdoa agar anak-anaknya yang sesat kembali kepada Tuhan dan bertanya mengapa setelah bertahun-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan doa yang kuat , dia bahkan tidak melihat perubahan pada anak-anaknya. Dia mengatakan bahawa dia bergelut dengansendiri ketidakpercayaannya sekarang, kerana Tuhan sepertinya tidak mendengar sedikit pun, setelah berbulan-bulan menjalani solat! Saya tidak dapat menahan diri daripada tersedak sedikit, kerana saya merasakan kesakitannya. Kami semua mendoakan anak-anak kami dan beban bagi ibu bapa Kristian sangat berat ketika anak-anak itu pergi dari Tuhan.

Untuk anda semua dengan ibu, inilah masanya untuk memanggil ibu anda, menghormati dan menghormati ibu anda, demi Kristus. Saya yakin diri saya! Kedalaman memanggil ibu dan ayah untuk mengasihi anak-anak mereka, sama ada orang Kristian atau tidak, adalah Tuhan yang diberikan rahmat umum yang dibina sejak lahir secara universal. Tidak ada yang perlu memberitahu atau mengajar ibu untuk mengasihi anak-anaknya. Ini terutama ditunjukkan pada saat lembut ketika seorang ibu memegang bayinya dalam pelukan.

Dari sudut pandang akal, siapa yang akan mendaftar untuk bergabung dengan keahlian apabila anda memerlukan pertolongan di bidang yang anda daftarkan, anda tidak akan mendengar daripada penyedia selepas panggilan berulang kali, permintaan. Kemarahan mendidih. Ini membuat anda tertanya-tanya mengapa Tuhan kita kadang-kadang begitu diam dalam perkara-perkara yang sangat penting bagi kita dan selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun menangis dalam solat? Saya rasa setiap orang Kristian perlu mengenal Tuhan yang kita sembah dalam kesucian, keadilan, kasih yang teguh.

Tetapi bagaimana Tuhan tidak mendengar? Dalam Mazmur, ada banyak kasus ketika Daud atau pemazmur menangis, “Ya Tuhan, mengapa kamu jauh dari saya?” Tetapi kesudahannya selalu memuji kasih dan kesetiaan Tuhan yang teguh. Izinkan saya membacakan Mazmur 22 dalam pengabdian saya pagi ini dari mendapat surat harian dari Matthew henry, sebuah ayat fokus yang luar biasa untuk meditasi dan doa. https://www.matthewhenry.org/read/adoration/introduction-to-adoration/

Mazmur 22: 1-5

Tuhanku, Tuhanku, mengapa engkau meninggalkan saya?

    Kenapa awak jauh dari menyelamatkan saya,

    jauh dari tangisan penderitaan saya?

2 Ya Tuhanku, aku menangis pada waktu siang, tetapi kamu tidak menjawab,

    pada waktu malam, tetapi aku tidak mendapat rehat.

3 Tetapi kamu ditahbiskan sebagai Yang Kudus;

    anda adalah orang yang dipuji oleh Israel.

1. Sangat dapat diterima untuk berseru kepada Tuhan dan bertanya kepadanya dengan penuh penghormatan dalam masa-masa yang mencuba

Ya Tuhanku, Tuhanku, mengapa engkau meninggalkanku?

    Kenapa awak jauh dari menyelamatkan saya,

    jauh dari tangisan penderitaan saya?

2 Ya Tuhanku, aku menangis pada waktu siang, tetapi kamu tidak menjawab,

    pada waktu malam, tetapi aku tidak mendapat rehat.

Inilah Daud yang berseru kepada Tuhan dan bertanya kepada Gid mengapa dia meninggalkannya. Tidak masalah untuk bertanya kepada Tuhan dengan sikap kagum dan hormat seperti Daud. Dia bertanya kepada Tuhan, menangis mengapa dia tidak mendengar doanya. Itulah perkara yang kadang-kadang kita alami. Tetapi Daud selalu penuh kasih sayang kepada Tuhan, dengan penuh semangat menyembah Tuhan dengan sepenuh hati, tidak kira apa yang dia hadapi. Sebenarnya, Tuhan membebaskannya setiap masa. Padahal ada kalanya, ketika dia ditengking karena alasan Tuhan.

Dia memanggil Tuhan sebagai “tetapi kamu tidak menjawab” 2 “Ya Tuhanku, aku berseru setiap hari, tetapi kamu tidak menjawab,” Lebih baik berbicara terus dengan hati kamu dengan Tuhan, alih-alih menyembunyikannya, dan mungkin hanya membuahkan hasil tidak percaya, dan mundur dalam kepahitan. Lebih baik membicarakannya dengan Tuhan, sama seperti anda melakukannya dengan isteri / suami anda, apabila perkara-perkara yang membuat anda marah. Sentiasa berbincang dengan baik. Tetapi dengan Tuhan, itu berbeza, kerana dia bukan manusia, yang anda bicarakan dan dia bertindak balas. Dia adalah Roh, dan Tuhan Yesus adalah orang tengah kita, Tuhan, gembala. Tetapi kita dapat belajar dari David. Bercakap dengan Tuhan dan curahkan hatimu kepadanya. Y9u akan merasa lebih baik selepas itu, kerana anda tahu dia telah mendengar anda. Itu sangat penting bagi anda, kewarasan anda, dan Tuhan menghendaki hati kita, dan Dia akan mengambil hati.

2. Tuhan masih bertahta bahawa bapa-bapa terdahulu kita mempercayai-Nya pada masa-masa sukar kita

Tetapi anda ditahbiskan sebagai Yang Suci;

kamu adalah orang yang dipuji Israel. [c]

4 Di dalam kamu nenek moyang kita bertawakal;

mereka mempercayai dan anda menyampaikannya.

5 Kepada kamu mereka berseru dan diselamatkan;

pada anda mereka mempercayai dan tidak merasa malu.

         Kesaksian hidup adalah salah satu perkara menggalakkan yang paling kuat yang kita ada. Ketika Israel menyeberangi Laut Merah, Tuhan meminta Joshua untuk mengambil batu untuk peringatan, yang mungkin tidak dilupakan oleh nenek moyang mereka. Perbuatan Tuhan yang luar biasa perlu ada di dalam fikiran kita, setiap saat, terutama pada saat-saat putus asa, berjalan tanpa jawapan. Kesaksian lebih kuat daripada teologi pada masa-masa tertentu. Kita memerlukan kedua-duanya, kerana kesaksian adalah teologi dalam kehidupan.

Genius David adalah dia sangat pandai beralih dari orang miskin, menggerutu, melihat saya, jenis pemikiran, ke kehebatan Tuhan, kebesaran Tuhan dengan segera. Dia menceritakan hal-hal besar yang telah dilakukan Tuhan sebelumnya, apa yang terjadi pada nenek moyangnya, kerana mereka mempercayai Tuhan dan Tuhan menyelamatkan mereka, dan tidak merasa malu. Itu adalah saat-saat berharga yang sangat penting, dari memandang saya, hingga melihat kehebatan dan kekuatan dan kekuatan Tuhan. Sebenarnya, jumlah itu merangkumi mazmur.

3. Ingatlah bahawa Tuhan menjadikan saya untuk mempercayai dia walaupun di dada saudara saya

Tuhan menjadikan anda percaya Tetapi saya cacing dan bukan lelaki,

    dicemuh oleh semua orang, dihina oleh orang.

7 Semua yang melihat saya mengejek saya;

    mereka menghina, menggelengkan kepala.

8 “Dia percaya kepada Tuhan,” kata mereka,

    “biarkan TUHAN menyelamatkannya.

Biarkan dia membebaskannya,

    kerana dia senang dengannya. “

9 Tetapi kamu membawa saya keluar dari rahim;

    awak membuat saya mempercayai awak, walaupun di dada ibu saya.

10 Sejak lahir aku dilemparkan kepadamu;

    dari rahim ibu saya, anda telah menjadi Tuhan saya.

Itu membawa kita kembali ke saat penciptaan kehidupan. Tuhan merancang kita untuk menjadi seperti itu. Sama ada seseorang yang dewasa untuk menerima Tuhan atau menolak Tuhan, elemen itu mesti ada pada setiap manusia. Tetapi kerosakan dan kerosakan moral di dunia ini yang merompak orang itu, jika mereka menolak Tuhan di kemudian hari.

Pada masa-masa sukar, kita mesti kembali ke permulaan kita dengan Tuhan. Dari rahim ibu kita, Yesus telah menjadi Tuhan kita. Itu tidak pernah berubah, dan tidak akan pernah berlaku, tidak kira apa yang kita lalui. Kita mesti mentakdirkan Tuhan lebih tinggi daripada kesejahteraan anak-anak kita atau bahkan kesejahteraan kita sendiri. Tuhan lebih besar daripada keluarga. Dia lebih besar dari jiwa kita sendiri. Tidak ada di dunia yang dapat kita gantungkan, bahkan pasangan kita, tetapi hanya Tuhan Yesus Kristus. Kesedaran itu mesti mengatasi kesusahan kita.

4. Terus berseru kepada Tuhan

Tetapi kamu, Tuhan, jangan jauh dari aku.

    Anda adalah kekuatan saya; datang dengan cepat untuk menolong saya.

20 Lepaskan aku dari pedang,

    nyawaku yang berharga dari kekuatan anjing.

21 Lepaskan aku dari mulut singa;

    selamatkan aku dari tanduk lembu liar.

Setelah semua keluhan Daud dalam mazmur ini, dan kemudian mengakui kebesaran Tuhan, dia kembali kepada tangisan aslinya untuk meminta pertolongan. Tidak semua yang dijawab oleh Tuhan, yang besar dan yang benar, yang Tuhan lakukan. Dia berseru kepada Tuhan untuk membebaskannya. Saya rasa semua ibu, ayah dan anak-anak sesat dapat dan terus berseru kepada Tuhan, dan Tuhan pada masanya akan menjawab. Kita tidak boleh memerintahkannya, tetapi kita boleh memintanya.

5. Kita harus terus memberitakan nama Tuhan dan menghormatinya kerana dia memiliki kekuasaan atas semua tanpa mengira doa kita

Saya akan menyatakan nama anda kepada bangsaku;

    dalam perhimpunan saya akan memuji anda.

23 Kamu yang takut akan TUHAN, pujilah dia!

    Semua keturunan Yakub, hormatilah dia!

    Kesal dia, semua keturunan Israel!

24 Sebab dia tidak menghina atau mencerca

    penderitaan orang yang menderita;

dia tidak menyembunyikan wajahnya daripada dia

    tetapi telah mendengar tangisannya meminta pertolongan.

25 Dari kamu muncullah tema pujian saya dalam perhimpunan agung;

    sebelum mereka yang takut kepada kamu[f] Aku akan menunaikan sumpahku.

26 Orang miskin akan makan dan berpuas hati;

    mereka yang mencari Tuhan akan memujinya –

    semoga hatimu hidup selamanya!

27 Semua ujung bumi

    akan mengingat dan berpaling kepada TUHAN,

dan semua keluarga bangsa

    akan tunduk di hadapannya,

28 kerana kekuasaan adalah milik TUHAN

    dan dia memerintah bangsa-bangsa.

29 Semua orang kaya di bumi akan berpesta dan menyembah;

    semua yang turun ke debu akan berlutut di hadapannya –

    mereka yang tidak dapat menjaga hidup mereka.

30 Keturunan akan melayani dia;

    generasi akan datang akan diberitahu mengenai Tuhan.

31 Mereka akan menyatakan kebenarannya,

    menyatakan kepada umat yang belum lahir:

    Dia telah melakukannya!

Sebenarnya ini adalah mazmur kenabian untuk Yesus sebagai Mesias kita sebagai Putra Tuhan yang dijelmakan ke dalam dunia ini, untuk menanggung dosa dunia, dan akhirnya disalibkan, ditolak oleh Allah Bapa ketika Yesus berseru “Ya Tuhanku, Tuhanku, mengapa engkau meninggalkan saya? ” Ini adalah kesaksian yang kuat tentang penderitaannya dan akhirnya muncul untuk sesuatu yang indah dan indah yang mengubah dunia selamanya, mengubah nasib kita selamanya. Bolehkah anda bayangkan jika dia tidak menderita? Kita semua akan ditakdirkan untuk membakar neraka selama-lamanya.

Yesus tidak dijawab oleh Bapanya dengan alasan yang baik. Saya tahu semua doa dan petisyen ibu bapa kepada Tuhan untuk anak-anak mereka yang sesat, dalam semua perspektif, tepat di sisi Tuhan, dan oleh itu dijawab. Tetapi ada kalanya dalam sejarah Tuhan menolak Putra-Nya, banyak rasul dipenggal, mati syahid, dan nenek moyang besar seperti Justin Myrtle, semuanya mati syahid demi kemuliaan Tuhan.

Dengan perspektif ini, mari kita mempercayai kebaikan Tuhan, kedaulatannya, dan Tuhan itu baik.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s