Setiap Orang Memerlukan Wira

Ada kalanya, kita semua memerlukan seorang pahlawan, terutama ketika kita berada dalam masalah. Kadang-kadang, dunia tidak begitu cerah, dan masa-masa sukar yang mencabar berlaku seperti di dalam Alkitab.

Semasa saya membaca Mazmur 107, saya melihat seorang pahlawan super. Seseorang membawa tahanan dari kegelapan dan bayangan kematian, dan memutuskan ikatan mereka. Dia kemudian menghancurkan pintu gangsa dan memotong dua batang besi untuk menyelamatkan mereka yang dipenjarakan. Saya terharu dalam hati, dan saya ingin tahu siapa itu. Ini seperti filem superhero seperti pemukul, manusia labah-labah atau sesuatu, dan kita semua mahu menonton filem seperti itu. Dalam semua filem, selalu ada penjahat, dan pahlawan untuk menyelamatkan kita.

Dalam kisah ini, dalam Mazmur 107, para tahanan adalah orang seperti kita. Sama ada orang Kristian terikat dalam perjuangan dosa, atau menghadapi kesulitan penyakit, atau anak-anak dalam pemberontakan atau dalam situasi kehidupan yang mencabar, atau kesulitan kewangan, tidak kira apa itu, kita memerlukan pemotongan batang dan beberapa pintu gangsa yang hancur dalam beberapa bentuk dan bentuk ke tahap yang berbeza untuk mengeluarkan kita dari masalah! Itulah yang sebenarnya dijelaskan dalam buku Mazmur 107, seperti di bawah ini.

Superhero itu adalah Tuhan. Mazmur 107
10 Ada yang duduk dalam kegelapan dan dalam bayangan kematian,
tahanan dalam penderitaan dan besi,
11 kerana mereka telah memberontak terhadap firman Tuhan,
dan menolak nasihat Yang Mahatinggi.
12 Maka dia menundukkan hati mereka dengan kerja keras;
mereka jatuh, tanpa ada yang dapat menolong.
13 Kemudian mereka berseru kepada Tuhan dalam kesusahan mereka,
dan Dia menyelamatkan mereka dari kesusahan mereka.
14 Dia membawa mereka keluar dari kegelapan dan bayangan kematian,
dan memutuskan ikatan mereka.
15 Biarlah mereka berterima kasih kepada Tuhan atas kasihnya yang gigih,
kerana pekerjaannya yang luar biasa kepada anak-anak manusia!
16 Kerana dia memecahkan pintu gangsa
dan memotong dua batang besi.

Tindakan menantang yang kuat yang menggambarkan Tuhan menerobos untuk menyelamatkan kita ketika kita berseru kepadanya untuk meminta pertolongan, paling tidak dramatis. Ia benar-benar salah satu pahlawan super, yang hebat, berani, berani, menentang kewibawaan, dan penuh kuasa. Sungguh mengagumkan bagaimana Roh Kudus mengilhami Pemazmur untuk menggambarkan Tuhan sedemikian rupa sehingga menyelamatkan kita dari masalah kita.

Ini memberitahu kita bahawa menyelamatkan kita bukanlah perkara yang mudah. Berapa ramai daripada anda yang tahu bahawa perkara sedih yang sukar dalam hidup anda memerlukan lebih daripada usaha manusia? Kita memerlukan keajaiban dari Tuhan. Sebilangan dari kita telah berdoa selama bertahun-tahun dan tidak melihat perubahan sama sekali, ada yang melihat beberapa peningkatan, ada yang melihat doa mereka dijawab. Kami semua berada dalam kapal yang berbeza. Jadi kenapa? Jadi di mana superhero kita?

Tuhan adalah wira kita.

Itulah deria kata yang menenangkan. Tetapi Dia tidak berada di bawah jadwal apa pun, benar-benar berdaulat, dan ingatlah kita benar-benar berada di bawah rahmat dan rahmat Tuhan kita yang perkasa. Artikel ini membincangkan tentang kedalaman, jangkauan yang akan Tuhan lakukan, menyerang ruang kita, menyerang status quo, suasana politik, untuk mencapai tujuan dan kehendaknya. Tidak ada yang akan dapat menghalangnya. Tidak ada organisasi atau pengaruh politik yang dapat menghentikannya. Alkitab menggunakan pintu gangsa, batang, untuk dihancurkan olehnya untuk menggambarkan kekuatan mendalam yang dia miliki, jika dia mahu. Kita tahu bahawa Tuhan dapat melakukan apa sahaja di dunia, tetapi ini adalah kes tertentu yang menunjukkan kekuatannya untuk mengurungkan kekuatan kegelapan. Ini akan memerlukan demonstrasi kekuatan Tuhan yang maha kuasa untuk membebaskan banyak orang di dunia, namun demonstrasi itu hanyalah spektrum kecil dari apa yang Dia dapat lakukan. Pada dasarnya apa yang dijelaskan tidak ada yang dibandingkan dengan apa yang dapat dilakukannya.

Pertimbangkan penyeberangan Laut Merah oleh 3 juta orang Yahudi. Tuhan mengambil Mesir dengan ribut.

Keluaran 14: 4 “Dan aku akan mengeraskan hati Firaun, dan dia akan mengejar mereka. Tetapi aku akan memperoleh kemuliaan bagi diriku sendiri melalui Firaun dan seluruh tenteranya, dan orang Mesir akan mengetahui bahawa Akulah TUHAN. ” Oleh itu orang Israel melakukan ini.

Lihat berapa banyak Tuhan yang berkuasa? Dia mengaturnya dan mengeraskan hati Firaun, sehingga Mesir akan mengejar Israel menyeberangi Laut Merah, dan kemudian ini terjadi:

Keluaran 14: 10 Ketika Firaun mendekat, orang Israel mendongak, dan ada orang Mesir, mengejar mereka. Mereka ketakutan dan berseru kepada Tuhan. 11 Mereka berkata kepada Musa, “Adakah kerana tidak ada kubur di Mesir yang membawa kamu ke padang pasir untuk mati?

Anda tahu sebelum kita melihat kemuliaan Tuhan dalam menghancurkan besi besi, dan membebaskan tawanan, biasanya ada masa ujian, dan bagi Israel inilah yang terjadi. Mereka melihat Firaun dengan kuda dan kereta kuda berjalan mengejar mereka menuju Laut Merah, mereka ketakutan dan berseru kepada Tuhan. Mereka bahkan mengatakan hal-hal buruk, dengan menyindir Musa tentang kematian yang lebih baik di Mesir. Anda melihat bagaimana perkara-perkara jelek dapat keluar dari mulut kita ketika kita berada dalam tekanan dan tekanan, semoga orang Kristian hari ini akan melakukan yang lebih baik, kerana kita dibentuk oleh Firman Tuhan, sementara mereka tidak pada waktu itu, walaupun mereka telah melihat yang paling besar keajaiban di bumi dan sejarah!

Keluaran 14 21 Kemudian Musa mengulurkan tangannya ke atas laut, dan sepanjang malam itu TUHAN mengembalikan laut dengan angin timur yang kuat dan mengubahnya menjadi tanah kering. Perairan terbelah, 22 dan orang Israel melalui laut di tanah kering, dengan tembok air di sebelah kanan dan di sebelah kiri mereka.

Anda tahu itulah sebabnya saya lebih bersemangat untuk melayani Tuhan ini, Tuhan yang hidup, lebih daripada menjadi CEO syarikat korporat besar, bukan seperti yang saya ada, tetapi hanya untuk membandingkan dengan mereka, saya sangat berpuas hati dalam menulis walaupun artikel ini untuk menasihati dan memberi semangat kepada umat Tuhan! Projek buku saya akan datang untuk kemuliaan Tuhan, dan untuk mencapai sesuatu untuk selama-lamanya! Tidak hanya bergantung pada duit besar dan bahan keselesaan, kehidupan yang tidak bertahan sama sekali dan membawa kegembiraan dan kepuasan dan kepuasan yang sangat sementara.

Tuhan tidak dilakukan dengan setiap kita. Bagaimana dan kapan dia akan memecahkan tongkat besi dan menghancurkan pintu gangsa untuk membebaskan kita, selalunya dari diri kita sendiri, atau dari beberapa kekuatan pencerobohan lain yang telah menyerang hidup kita atau keluarga, saya tidak tahu. Yang saya tahu adalah saya percaya kepada-Nya, dan kita semua harus percaya kepada-Nya dan menaruh semua harapan kita kepadanya dan menunggu Tuhan.

Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s