Tuhan Mengawasi Anda

Mazmur 121
3 Dia tidak akan membiarkan kakimu tergelincir –
dia yang mengawasi kamu tidak akan tidur;
4 Sesungguhnya, dia yang mengawasi Israel
tidak akan tidur atau tidur.
5 Tuhan mengawasi kamu-
Tuhan adalah tempat teduhmu di sebelah kananmu;
6 Matahari tidak akan membahayakan kamu pada siang hari,
dan juga bulan pada waktu malam.
7 TUHAN akan menyelamatkan kamu dari segala bahaya –
Dia akan mengawasi hidupmu;
8 TUHAN akan memerhatikan kedatanganmu dan pergi
sekarang dan selama-lamanya.

Tuhan mengawasi kamu. Sangat betul. Kerana Tuhan itu hebat, dia sangat setia, cintanya yang teguh melampaui awan. Mazmur 108:4 Kerana kasihmu yang mantap itu besar di atas langit; kesetiaan anda sampai ke awan.

Bagaimana rupanya?

Tetapi seperti apa itu? Ketika Tuhan mengawasi Anda, itu bukan hanya untuk perlindungan, tetapi juga untuk pengudusan, yang bermaksud perubahan dalam hidup kita menjadi lebih saleh dan lebih seperti Kristus.

Ketika seseorang mengalami kesusahan, dia didorong untuk mencari Tuhan, dan melalui masa-masa itu, terutama jika orang itu menjawab untuk berpuasa dan berdoa, Tuhan memperhatikan bahawa, ada ketenangan yang menimpa orang itu, berbicara dari pengalaman. Tetapi lebih dari itu, kerana ketika kita berseru kepada Tuhan, merendahkan diri kita, dengan doa dan puasa, kerana kita tahu tidak ada jalan keluar, saya merasakan ego saya mulai menguap. Apabila ego menguap, saya merasakan suasana peribadi yang sangat berbeza, dalam keadaan yang lebih rendah hati. Itulah sebabnya pengalaman biara sangat berharga, untuk kita melarikan diri dan hanya fokus pada bermeditasi mazmur dan kitab suci, serta doa dan ibadah. Ini adalah pengalaman rohani yang menyegarkan, dan saya telah melakukannya beberapa kali. Ia adalah sikap yang indah untuk berada di hadapan Tuhan. Mazmur mengatakan bahawa Tuhan ada bersama orang-orang yang lemah lembut. Mazmur 57 17 Pengorbanan Tuhan adalah semangat yang hancur; hati yang patah dan menyesal, ya Tuhan, kamu tidak akan memandang rendah.

Mereka yang percaya diri, sombong atau tidak peduli, penuh dengan diri mereka akan berbohong rendah, tetapi mereka yang rendah hati akan diangkat. Mat 23 12 “Bagi mereka yang memuliakan diri mereka akan rendah hati, dan mereka yang merendahkan diri akan ditinggikan.”

Masalahnya ialah Tuhan sedang melakukan sesuatu yang indah ketika kita melalui masa-masa sukar, atau disiplin. Saya melihat bahawa sebagai satu batu dua burung. Yang pertama, tentu saja kita berseru, meminta pertolongan Tuhan, seperti yang selalu dilakukan Daud dalam Mazmur, dan yang lain sebenarnya melalui proses itu, ia membawa transformasi ke dalam hati kita. Kita menjadi kurang gelisah, lebih tenang, dan lebih pada belas kasihan Tuhan kita. Ini adalah ketika kita memusatkan perhatian pada rahmat, kebaikan, belas kasihan dan kedaulatan Tuhan dalam kerendahan hati seperti doa dan puasa. Sama seperti di Israel ketika mereka berdosa terhadap Tuhan, dan Tuhan menghakimi mereka dengan membiarkan mereka kalah, mereka akan mengenakan kain kabung dan abu di kepala mereka dalam berkabung dan menangis kepada Tuhan. Ia sama. Perkara yang indah adalah “Tuhan mengawasi kita”. Betapa indah dan menghiburkan apabila anda mengetahui bahawa Tuhan mengawasi anda semasa naik turun. Yang paling buruk ialah Tuhan itu menyedihkan, tidak peduli kita naik atau turun. Anda tidak mahu itu. Yang paling penting ialah anda tahu Tuhan Tuhan kita mengasihi kita dan mengawasi kita, walaupun di luar dia kelihatan pendiam. Dan itu kerana, menurut saya, dia suci, dan mulia, dan tidak dapat dimengerti oleh pemahaman dan persepsi daging manusia, kita memerlukan Roh Kudus untuk menyatakan hatinya kepada kita. Itulah sebabnya kita tidak dapat merasakannya setengah masa atau lebih, jujur, kerana Tuhan kita ilahi dan transenden, dan kita hanyalah manusia yang diselamatkan oleh rahmat Tuhan yang mutlak, rahmat-Nya, seratus persen, tidak ada yang telah kita lakukan .

Jadi tidak kira berapa lama, akan ada titik balik, akan ada cahaya di hujung terowong. Tuhan tidak akan meninggalkan kita sendiri, tetapi akan selalu bersama kita ketika seorang gembala mengawasi domba-dombanya. Masalahnya adalah persepsi kita tentang dia, hanya karena kita tidak melihat kehadirannya bersama kita, bukan berarti dia tidak mengawasi kita oleh Roh-Nya. Dia selalu ada. Roh Tuhan tinggal di dalam kita sekarang. Kita bahkan dapat bersedih dengan Roh-Nya ketika kita melakukan dosa. Apalagi dia memerhatikan kita. Persepsi kita tentang dia akan semakin diperkuat dengan doa dan puasa kita dan merendahkan diri kita secara berkala. Itu ditambah dengan meditasi harian firman Tuhan adalah satu penurunan. Tuhan mengasihi umat-Nya datang kepadanya dan berseru kepadanya, dan berkomunikasi dengannya. Dia benar-benar relasional, tidak legalistik.

Selalunya daripada itu, Tuhan tidak dapat mengubah hati kita dengan spesifik tertentu, walaupun kita mungkin merenungkan firman Tuhan setiap hari, satu-satunya cara untuk dia melakukan itu adalah melalui masa-masa pencobaan dan yang memaksa kita untuk mencarinya. Dia mendapat perhatian kita, ketika kita tidak punya cara untuk berpaling. Tetapi yang menakutkan adalah ketika kita begitu tidak peka terhadapnya, ketika dia memanggil kita untuk menyisihkan waktu untuk mencarinya, memerlukan situasi yang lebih buruk untuk menarik perhatian kita. Itu menunjukkan betapa lemahnya kita, sehingga terbiasa dengan dunia saat ini, kemalasan kita, kurangnya motivasi, dan perniagaan, semuanya menjadi halangan terhadap apa yang Tuhan ingin lakukan dalam diri kita.

Mazmur 105

Oh bersyukurlah kepada Tuhan; memanggil namanya;
beritahu perbuatannya di kalangan masyarakat!
2 Nyanyikan kepadanya, nyanyikan pujian kepadanya;
menceritakan semua karya luar biasa!
3 Kemuliaan dalam nama suci-Nya;
biarkan hati mereka yang mencari Tuhan bersukacita!
4 Carilah Tuhan dan kekuatannya;
cari kehadirannya secara berterusan!
5 Ingatlah karya-karya luar biasa yang telah dilakukannya,
mukjizat-mukjizatnya, dan penghakiman yang diucapkannya,
6 Wahai keturunan Abraham, hambanya,
anak-anak Yakub, yang dipilihnya!

Bersyukur kepada Tuhan, berseru kepada Tuhan! Maklumkan perbuatannya! Nyanyikan kepadanya, kemuliaan atas nama kudusnya; biarkan hati mereka yang mencari Tuhan bersukacita! Carilah dia dan kehadirannya secara berterusan! Ingatlah karya luar biasa yang dilakukannya! Saya suka semua ini!

Tuhan adalah pahala bagi mereka yang mencarinya

Ibrani 11 6 Dan tanpa iman tidak mungkin menyenangkan dia, kerana siapa yang akan mendekat kepada Tuhan harus percaya bahawa dia ada dan bahawa dia memberi ganjaran kepada mereka yang mencarinya.

Anda mesti mempunyai rasa kebaikan ilahi untuk mencari Tuhan. Tuhan membalas kita yang mencarinya. Calvin dengan tepat menulis, “… tidak ada yang akan berada dalam keadaan hati yang sesuai untuk mencari Tuhan kecuali rasa kebaikan ilahi sangat dirasakan, untuk mencari keselamatan darinya.”[1]

Calvin menulis dengan indah mengenai fakta bahawa jika anda tidak memiliki rasa kebaikan Tuhan, jika anda tidak merasakannya, tidak akan ada keadaan hati untuk mencarinya. Itulah sebabnya Ibrani 6 adalah mengenai iman dan mengatakan bahawa tanpa iman tidak mungkin mencari dia. Kita mesti mencarinya kerana kita percaya Dia baik, Dia adalah sumber semua kebaikan yang dapat kita temukan dalam kehidupan ini, kebaikan yang sebenarnya. Bukan sebagai pendapat, tetapi kepercayaan dan keyakinan yang mendalam. Banyak orang percaya bahawa Tuhan adalah sumber kebaikan, tetapi mereka tidak berpaling kepadanya, untuk mencarinya. Tetapi pastikan anda mengetahui bahawa bukan karya pahala kita yang pantas kita selayaknya mengawasi kita dari Tuhan, tetapi kepercayaannya kepada kita yang menjembatani kita dan Tuhan.

Shalom, dan bagi Allah kemuliaan. Amin.

[1] Calvin, J., & Owen, J. (2010). Ulasan mengenai Surat Paulus Rasul kepada orang Ibrani (hlm. 271). Bellingham, WA: Perisian Bible Logos.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s