Satu-satunya Tuhan yang Telah DikurniakanYesus dikurniakan oleh Allah Bapa?

Kepentingan soalan ini

Ini adalah soalan yang sangat penting dan penting yang mesti dijawab secara alkitabiah. Ini bukan hanya untuk biasiswa akademik. Saya rasa semua pastor perlu mengetahui perkara ini, dan semua orang Kristian juga harus tahu. Banyak orang Kristian evangelis sering mengabaikan keseluruhan’dilahirkan’ ini perkara Yesus yang. Selagi kita tahu bahawa Yesus adalah Anak Tuhan, itu tidak menjadi masalah lagi. Itu juga berlaku untuk pendeta. Saya mohon berbeza di sini. Tidak cukup sekadar mengetahui bahawa Yesus adalah Anak Tuhan, tetapi persoalan sebenarnya ialah Yesus sama dengan Tuhan, dan sebenarnya Tuhan? Sekiranya Yesus tidak dilahirkan selama-lamanya, dan hanya pada suatu saat ia dilahirkan menjadi makhluk, maka dia adalah makhluk, ciptaan Tuhan, seperti manusia, seolah-olah lelaki yang bersih dan benar yang baik. Itulah yang dipercayai oleh ahli teologi liberal. Sekiranya demikian, seluruh agama Kristian akan runtuh. Penebusan dosa umat manusia baru saja dibuang, kerana tidak ada makhluk yang dapat menebus dosa sesama makhluk. Kita mesti mempunyai Manusia-Tuhan untuk menyelamatkan kita, untuk menebus kita.

Konsep Triniti Augustine

Saya begitu tertarik dengan pertanyaan ini sehingga di Kelas Kristologi saya, saya bertekad untuk menulis sebuah makalah yang berjudul “Adakah Yesus Anak Allah setara dengan Tuhan Bapa?” Saya cukup berpuas hati dengan makalah itu, terutama yang saya petik dari Augustine yang menulis pernyataan yang mengejutkan:

Augustine menjelaskan tentang generasi abadi berdasarkan Yohanes 5:26 “Karena Bapa memiliki kehidupan dalam dirinya sendiri, demikian juga Dia telah memberikan Putra untuk memiliki hidup dalam dirinya sendiri.” Itu bukan kehidupan manusia, melainkan kehidupan Tuhan, tidak berubah dan tidak bergantung pada apa-apa di luar Tuhan (Tract 19.8, 149). “[1]

Bapa mempunyai kehidupan dalam dirinya sendiri. Tidak ada makhluk yang memiliki itu, semua kehidupan pada manusia diberikan oleh Tuhan, pada saat penciptaan untuk Adam & Hawa, dan bagi kita, pada masa pembuahan di rahim ibu kita. Itu konsep yang luar biasa. Hidup ada dalam dirinya! Dan Yesus juga diberi kehidupan dalam dirinya sendiri ! Itulah maksudnya ‘dilahirkan’. Dalam bahasa Inggeris, begoten adalah bahasa lama, seperti ayah yang melahirkan anak lelaki, yang bermaksud secara biologi, kesatuan seksual ayah dan ibu menghasilkan kehamilan dan akhirnya melahirkan bayi, dan itulah yang menarik. Tetapi bagi Allah di tempat yang Trinitarian, beranak cara Allah memberi yang hidup dalam diri. Anda melihat ibu dan ayah melahirkan seorang anak, tetapi akhirnya kehidupan itu datang dari Tuhan ciptaan. Tuhan menciptakan kehidupan itu di dalam rahim ibu. Tetapi bagi Triniti, misterinya adalah kata ‘hibah’ – garis bawah, kehidupan Yesus tidak ‘diberikan’ oleh Bapa, dan pastinya tidak diciptakan oleh Bapa, tetapi Tuhan hanya menganugerahkan bahawa Yesus mempunyai kehidupan dalam dirinya sendiri.

Anak dan Bapa bukan hanya memiliki kehidupan, tetapi kehidupan dalam dirinya  yang tidak diberikan oleh siapa pun. Pemberian hidup dalam dirinya kepada Anak adalah apa yang Augustine sebut sebagai ‘melahirkan’ atau ‘generasi kekal’. (Jejak 19.13, 152). Augustine menyebutnya “telah diberikan (hibah)” kira-kira setara dengan “dilahirkan”. [2] 

Saya suka cara Augustine menjadikannya dapat disampaikan makna ‘begotten’ — itulah maksudnya Yesus dilahirkan.

Bilakah Yesus dilahirkan?

Saya menikmati artikel Dr. Charles Lee Irons https://credomag.com/article/the-only-begotten-god/ di Credo Magazine baru-baru ini.[3]

Saya sangat diberkati ketika dia menangani masalah “Hari ini saya memperanakkan kamu” dengan Yesus sebagai Anak kepada Allah Bapa, namun kita tahu dari Nikaeas Yesus dilahirkan selama-lamanya. Nampaknya ada percanggahan. Namun, dia memetik Roma 1: 3-4 yang menyelamatkan hari untuk saya.

Roma 1: 3-4 (ESV) 3 mengenai Putra-Nya, yang diturunkan dari Daud menurut daging 4 dan dinyatakan sebagai Anak Allah yang berkuasa menurut Roh kekudusan oleh kebangkitan-Nya dari kematian, Yesus Kristus Tuanku.

Yesus “diisytiharkan” sebagai Anak Tuhan oleh Roh oleh kebangkitan-Nya dari kematian. Dia selalu Anak Tuhan, tetapi secara resmi, hal itu dinyatakan pada saat kebangkitannya. Oleh itu, kita dapat menggunakannya untuk “dilahirkan”. ‘Hari ini saya telah dilahirkan’ merujuk pada hari kebangkitan, seperti yang diumumkan, dinyatakan, tetapi dia selalu dilahirkan.

Kesimpulannya

Ini hanya permulaan perjalanan untuk memahami lebih banyak mengenai Tuhan Trinitarian. Yesus adalah Tuhan yang setara dengan Bapa.


[1] Keith E Johnson, Apa yang Akan Dikatakan oleh Augustine kepada Evangelikal yang Menolak Generasi Anak yang Abadi? SBJT 16.2 (2012): 26

[2] Ibid., 29

[3] Charles Lee Irons- Dewa Tunggal Generasi Abadi dalam Nicene Creed, Credo Magazine

One thought on “Satu-satunya Tuhan yang Telah DikurniakanYesus dikurniakan oleh Allah Bapa?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s