Satu Gereja, Gereja Katolik & Apostolik Suci

Ramai yang tidak memahami apa itu Gereja One, Apostolic & Catholic. Sebilangan besar orang Kristian yang karismatik tidak tahu apa itu, dan ini akan mempengaruhi pemahaman kita mengenai gereja sejagat, dan gereja warisan dan sejarah kita. Bukannya itu akan merugikan perjalanan hidup rohani anda, tetapi ini akan membantu anda mengetahui warisan kami dan oleh itu lebih peka terhadap pandangan kami terhadap denominasi, gereja lain. Pada dasarnya kita adalah satu gereja di bawah Tuhan Yesus, secara teologi dan sejarah. Apa maksud satu gereja?

Satu Gereja

Efesus 4: 3–6 3 ingin mempertahankan kesatuan Roh dalam ikatan kedamaian. 4 Ada satu badan dan satu Roh – sama seperti kamu dipanggil untuk satu harapan yang menjadi milik panggilanmu – 5 satu Tuhan, satu iman, satu baptisan, 6 satu Tuhan dan Bapa semua, yang berkuasa atas semua dan melalui semua dan dalam semua.

Paulus menulis di sini bahawa kita harus menjaga kesatuan Roh dalam ikatan kedamaian, yang bermaksud denominasi silang, gereja salib, karismatik atau penghentian, Katolik atau Protestan, semuanya ada dalam satu gereja. Kita harus bersatu.

Gereja Suci

Kerana itu dikuduskan untuk Tuhan secara korporat, kerana setiap orang Kristian secara individu. [1]

Efesus 2: 21–22 21 di mana seluruh struktur, disatukan, tumbuh menjadi bait suci di dalam Tuhan. 22 Di dalam Dia kamu juga dibangun bersama menjadi tempat kediaman bagi Tuhan oleh Roh.

Kita tidak boleh melakukan apa-apa lagi, jika kita tidak berkembang menjadi kuil suci. Hidup kita perlu tumbuh dalam kesucian, bukan keduniaan. Kekudusan bukanlah pilihan, tetapi syarat untuk melihat Tuhan. Tanpa kekudusan, anda tidak akan melihat Tuhan. Tetapi kekudusan tidak boleh dihasilkan dari dalam oleh Roh Kudus dengan mengubah kehidupan kita melalui pembaharuan minda kita.

Roma 12: 2 2 Jangan menjadi patuh kepada dunia ini, tetapi ubahlah dengan pembaharuan pikiranmu, bahawa dengan menguji kamu dapat mengetahui apa kehendak Tuhan, apa yang baik dan boleh diterima dan sempurna.

gereja Katolik

Katolik “(kerana ia adalah di seluruh dunia dalam tahap dan bertujuan untuk mengadakan kepenuhan iman)[2]

Ini tidak bermaksud gereja Katolik yang dipimpin oleh Paus. Ia bermaksud gereja sejagat yang memegang kepenuhan iman. Tidak separa.

 Gereja “Apostolik”

(kerana didasarkan pada ajaran kerasulan, Ef 2:20). Keempat-empat sifat itu dapat digambarkan dari Efesus 2: 19-22.[3]

Efesus 2: 19–22 19 Oleh itu, anda bukan lagi orang asing dan orang asing, tetapi anda adalah sesama warga dengan orang-orang kudus dan anggota keluarga Allah, 20 yang dibina berdasarkan landasan para rasul dan nabi, Kristus Yesus sendiri menjadi tonggak, 21 di mana seluruh struktur, disatukan, tumbuh menjadi sebuah kuil suci di dalam Tuhan. 22 Di dalam Dia kamu juga dibangun bersama menjadi tempat kediaman bagi Tuhan oleh Roh.

Gereja-gereja kita secara keseluruhan dibangun di atas landasan para rasul, dengan Kristus sebagai batu penjuru (v20). Itulah sebabnya kita digelar gereja kerasulan. Bukan dari beberapa kisah dongeng, tetapi dari para rasul sendiri seperti Paulus, Petrus, Yakobus dan lain-lain. Mereka adalah saksi mata Tuhan Yesus sendiri, mereka berjalan bersamanya, makan bersamanya, melihatnya mengusir setan, membuka mata buta, membersihkan kusta , mengajar khotbah di gunung dan banyak lagi yang lain mengenai Kerajaan Tuhan, dan pertukaran Yesus dengan Musa dan Elia. Ini adalah saksi dan rasul kita yang boleh kita percayai secara teologi dan sejarah. Itu memberikan lebih banyak kepercayaan dengan mesej Injil kita.


[1] JI Packer, Teologi Ringkas, Gereja https://www.monergism.com/thethreshold/sdg/The%20Church%20by%20J.I.%20Packer.html

[2] Ibid

[3] JI Packer, Ringkas Teologi, Gereja https://www.monergism.com/thethreshold/sdg/The%20Church%20by%20J.I.%20Packer.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s