Kekuatan dan Kegembiraan Nubuat dari Tuhan

Ini dapat datang dalam bentuk ayat-ayat yang seperti jatuh ke dalam fikiran anda, atau bahkan melihat penglihatan. Ada yang mendengar suara yang tidak terdengar di tengah-tengah menunggu Tuhan.

Kisah 2: 17–18 (ESV)
17 “’Dan pada hari-hari terakhir, Tuhan menyatakan,
bahawa saya akan mencurahkan Roh-Ku ke atas semua daging,
dan anak lelaki dan anak perempuanmu akan bernubuat,
dan anak muda kamu akan melihat penglihatan,
dan orang tua kamu akan bermimpi;
18 walaupun pada hamba-hamba lelaki dan hamba-hamba perempuanku
pada masa itu aku akan mencurahkan Roh-Ku, dan mereka akan bernubuat.

Kita sekarang berada di masa akhir. Secara teologis, waktu akhir atau eskatologi bermula dari kebangkitan Kristus hingga kedatangan Kristus. Kami 2000 tahun selepas itu, tepat di tengah-tengah itu. Ia mengatakan pada hari-hari terakhir, v17 Saya akan mencurahkan Roh-Ku ke atas semua daging, itulah ayat utamanya. Tuhan mencurahkan Roh-Nya ke atas semua daging, bukan hanya beberapa individu terpilih. V18 dan mereka akan bernubuat. Ramalan dibahaskan di kalangan para sarjana tepat apa maksudnya. Khutbah kenabian adalah khutbah yang menyampaikan degup jantung Tuhan pada waktu ia diberitakan. Ramalan itu relevan dan berlaku pada waktu itu, di tempat itu, untuk orang-orang yang bersangkutan. Ia selalu spesifik, dan tidak umum. Melewatkan suara kenabian Tuhan, dan memanggil ramalan telah berhenti sangat disayangkan.

1 Korintus 13: 8–12 (ESV)
8 Cinta tidak pernah berakhir. Adapun ramalan, mereka akan meninggal; untuk lidah, mereka akan berhenti; untuk pengetahuan, ia akan berlalu. 9 Kerana kita tahu sebahagiannya dan kita bernubuat sebahagian, 10 tetapi apabila yang sempurna datang, sebahagian akan hilang .. 12 Buat masa ini kita melihat di cermin samar-samar, tetapi kemudian bersemuka. Sekarang saya tahu sebahagiannya; maka saya akan tahu sepenuhnya, walaupun saya telah dikenali sepenuhnya.

Para cendekiawan yang diubah mengajarkan bahawa lidah dan ramalan telah berhenti, kerana sempurna telah datang. Lidah dan ramalan dalam Kisah Para Rasul diberikan setelah pekerjaan Kristus selesai! Hanya setelah Kristus kembali ke surga, dia memberikan hadiah kepada beberapa orang untuk menjadi guru, nabi dll.

Efesus 4: 8–13 (ESV)
8 Oleh itu ia mengatakan,
“Ketika dia naik tinggi dia memimpin sejumlah tawanan,
dan dia memberikan hadiah kepada orang-orang.”
11 Dan dia memberi para rasul, para nabi, para penginjil, para gembala dan guru, 12 untuk melengkapi orang-orang kudus untuk pekerjaan pelayanan, untuk membangun tubuh Kristus, 13 sehingga kita semua mencapai kesatuan iman dan pengetahuan Anak Allah, untuk menjadi dewasa, hingga ukuran kepenuhan Kristus,

Kristus naik ke atas, dan dia memberikan hadiah kepada orang-orang. Hadiah apa? Dia memberikan para rasul, nabi, penginjil, gembala, dan guru. Karismatik biasanya menyebutnya sebagai pelayanan 5 kali ganda. Pemberian ini diberikan ketika Kristus naik kembali ke surga. Banyak yang menyebutnya hanya sebagai pelayanan kerasulan Petrus, Paulus, dan yang lainnya, dan mereka memanggil kita seperti pada zaman pasca kerasulan. Sukar untuk melihat dan membaca bahawa Yesus memberikan hadiah kementerian ini untuk satu generasi. Tidak ada konteks untuk itu, dan tentunya tidak ada argumen untuk itu. Sudah pasti kita belum mencapai kematangan penuh dalam Kristus, dan tidak mungkin, Tuhan tiba-tiba menarik steker setelah Peter, James, Paul. Ya, kita melihat gelombang gerakan Roh yang berlainan sekarang, tetapi oleh itu tidak ada alasan untuk menghilangkan pejabat.

Saya akan berkongsi kesaksian mengenai kekuatan suara kenabian dari Tuhan. Pertama, ketika kami hendak memulakan gereja pertama kami di Kuching, seorang penceramah kem yang merupakan pendeta dari New Zealand, menubuatkan saya di kem gereja kami di Kuching Malaysia, bertahun-tahun yang lalu. Ps Steve Blackmore, yang tidak pernah bertemu dengan saya sebelum itu, dipanggil oleh pendeta senior saya untuk meletakkan tangan saya dan bernubuat atas saya kerana saya terkoyak pada masa itu kerana ingin meninggalkan gereja ibu dan menyertai gerakan penanaman gereja di sekitar dunia. Ketegangan dapat dirasakan, sekurang-kurangnya bagi saya, dengan kira-kira 200 pasang mata memerhatikan saya yang memegang anak sulung di tangan saya pada masa itu. Seseorang pergi memanggil isteri saya untuk datang. Lihatlah, pastor itu menaruh tangan pada saya, di hadapan Tuhan, dan dengan seluruh gereja mengawasi, dia bernubuat bahawa Tuhan telah memanggil saya untuk pergi ke tanah baru, di luar gereja ini, untuk bergabung dalam pekerjaan Tuhan telah memanggil saya. Itu hanya dijatuhkan seperti bom ke atas saya hampir pada ayat pertama. Sebenarnya, pastor senior saya pada masa itu tidak setuju dengan niat saya untuk meninggalkan dan bergabung dengan gerakan penanaman gereja yang lain, dan di sini nabi yang diundangnya dari New Zealand, seorang pastor gereja mega sendiri, bernubuat bertentangan dengan apa yang dia harapkan, dan apa yang saya perlukan. Air mata mengalir di pipi saya ketika saya terpegun pada pergantian peristiwa, saya merasakan beban besar terangkat dari dada. Saya merasakan Tuhan hanya menimpa saya oleh Roh-Nya. Selepas itu pastor saya melepaskan saya untuk terus maju, dan pembantu saya memeluk saya dan memberkati saya. Begitulah cara kami memulakan perjalanan menanam gereja di Malaysia.

Kami terus maju dan menanam gereja Bahasa Malaysia asli pertama kami yang terdiri daripada 100% pelajar kolej dan sekolah menengah dalam beberapa bulan selepas itu. Berjalan dalam beberapa bulan untuk mencapai 60 orang, dan kami melihat para pelajar akan menaiki bas, dan berjalan ke rumah besar kami, di jalan Bampfylde, Kuching, salah satu poskod paling mahal dengan pokok-pokok yang bagus di sekitar. Juga pada waktu itu, tepat sebelum saya melancarkan gereja, ibu saudara saya mendengar bahawa saya sedang mencari bangunan untuk memulakan gereja saya, dia dengan senang hati menyarankan saya menyewa rumah agamnya dengan 6 bilik tidur di tanah seluas setengah ekar di tanah mewah untuk memulakan gereja kurang dari separuh sewa biasa. Saya terpesona, dan saya tahu di dalam hati saya, inilah Tuhan. Pelajar datang dengan bas, dan akan bermalam pada hari Sabtu malam ketika saya mengajar mereka firman Tuhan kepemimpinan, dan keesokan harinya perkhidmatan Ahad kami. Ibadah kami adalah melalui bumbung, tenaga pelajar-pelajar ini tidak terdengar. Sejauh ada masa, jiran saya akan berteriak kepada kami kerana kami bersuara keras pada malam Sabtu malam yang berlangsung lebih dari satu jam! Hidup saya benar-benar berubah. Saya berhubung dengan Roh Kudus, pengurapan Tuhan ada di atas kami, dan ini adalah kebangkitan mini yang tidak dapat dilihat di kalangan pelajar, terutama orang asli Bidayuh, dan saya menjadi orang Cina Malaysia. Sungguh luar biasa, kerana Tuhan melatih saya untuk belajar Bahasa dalam satu tahun saya di Bintulu dalam pekerjaan saya, jika tidak, saya tidak akan dapat berkhutbah dalam Bahasa, kerana saya belajar di England dan tidak pernah mengambil Bahasa dengan serius, di fakta gagal dalam ujian Bahasa Tingkatan 5 saya.

Begitulah hebatnya apa yang Tuhan lakukan, dan pasti memuliakan Tuhan. Semangat kebangkitan ada di kalangan para pelajar, dan saya akan mengadakan kem untuk mereka dua kali setahun. Semua makanan dan perbelanjaan kami disimpan minimum dengan pelajar asli, dan sebenarnya, saya dan isteri membayar semua bil makanan kira-kira 50 pelajar yang datang semalam pada hari Sabtu dan mereka makan makanan sederhana tetapi dengan senang hati dan kegembiraan!

Hari ini pelajar-pelajar ini terus berkembang dan banyak bandar menjadikan mereka sebagai pendeta mereka, pastinya di gereja Bahasa.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s