Bayi Yesus sirusuh melarikan diri dari Israel ke Mesir

Ketika bayi Yesus terpaksa melarikan diri dari Israel ke Mesir, saya teringat akan kedaulatan Tuhan. Mengapa Anak Tuhan harus melarikan diri dari seorang zalim yang jahat? Lihatlah apa yang dilakukan Herodes selepas itu! Dia membunuh semua bayi yang berusia di bawah dua tahun di Bethlehem !!!! Pada siapa darah ini berbohong? Mengapa bayi yang tidak bersalah ini harus dibunuh kerana perangai raja zalim yang tidak aman dan cemburu? Tidak ada akauntabiliti? Di mana keadilan? Sungguh memilukan membaca barang-barang itu?

Bayi Yesus harus melarikan diri bukan kerana Tuhan yang maha kuasa tidak dapat menghentikan raja Herodes. Sebenarnya Tuhan boleh menghapuskannya dalam satu kejadian tetapi Dia tidak. Kenapa? Dan membiarkan beribu-ribu bayi itu dibunuh? Saya tidak mempunyai jawapan untuk itu, tetapi yang saya tahu Tuhan itu adil dan baik dan kadang-kadang Dia misteri.

Matius 2 mengatakan ini adalah untuk memenuhi tulisan suci.

Matius 2: 16–18 (ESV)
16 Kemudian Herodes, ketika melihat bahawa dia telah diperdaya oleh orang-orang bijak, menjadi marah, dan dia mengirim dan membunuh semua anak laki-laki di Betlehem dan di seluruh wilayah itu yang berusia dua tahun atau di bawah, sesuai dengan waktu yang telah dipastikannya dari orang-orang bijak. 17 Kemudian terpenuhi apa yang diucapkan oleh nabi Yeremia:
18 “Suara terdengar di Ramah,
tangisan dan ratapan keras,
Rachel menangis kerana anak-anaknya;
dia menolak untuk dihibur, kerana mereka tidak lagi. “

Segala sesuatu yang penting yang berlaku dalam kehidupan Yesus ditulis sebelumnya sebelum dia dilahirkan ke dunia ini. Apa yang anda sebut itu? Prestestinasi! Tetapi adakah itu menjadikan takdir konsep Tuhan yang kejam? Tidak.

Kerana itu diambil dari Yeremia 31: 15-18
15 Demikianlah firman Tuhan:
“Suara terdengar di Ramah,
ratapan dan tangisan pahit.
Rachel menangis kerana anak-anaknya;
dia enggan dihibur untuk anak-anaknya,
kerana mereka tidak lagi. “
16 Beginilah firman Tuhan:
“Jauhkan suaramu dari tangisan,
dan matamu dari tangisan,
kerana ada ganjaran untuk pekerjaan anda,
demikianlah firman Tuhan,
dan mereka akan kembali dari negeri musuh.

17 Ada harapan untuk masa,
depanmukata TUHAN,
dan anak-anakmu akan kembali ke negerinya sendiri.

Anak-anak anda akan kembali ke negara mereka sendiri, itulah Tuhan yang berbicara kepada Rachel di sana. Apa maksudnya? Singkatnya, Rachel adalah ibu dari suku-suku di Israel, dan Yeremia menggambarkan dia menangis, secara nubuat untuk anak-anaknya yang hilang. Tetapi Tuhan berkata, “Jangan menangis”! Ada ganjaran untuk pekerjaan anda, anak-anak anda nampaknya sudah mati, tetapi mereka akan kembali ke negara mereka sendiri! Mereka akan kembali dari negeri musuh!

Kesimpulan
Teman-teman saya, saya sangat diberkati membaca ini, kerana Tuhan yang ditakdirkan tidak mengecewakan kita. Rachel akan membawa anak-anaknya kembali dari musuh ke negaranya sendiri!

Saya harus mengatakan bahawa jika anda berjuang dengan cara hidup anak-anak anda, dan mereka seolah-olah telah menjauh dari jalan Tuhan, tangisan dan air mata anda tidak sia-sia, kerana anda akan mendapat ganjaran. Tuhan Abraham Ishak dan Yakub, Tuhan kita Yesus Kristus akan membawa mereka kembali dari musuh dan kembali ke tanah kita di dalam Yesus Kristus. Mereka akan kembali.

Anda dapat menerapkannya pada semua masalah anda yang lain dan menunggu Tuhan. Amin.

Mari menyembah Yesus. Dia sangat hebat, Tuhan yang setia, setia mencintai Tuhan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s