Apa Roh Kudus dalam Kehidupan Kita?

Kisah 10: 12-28

Roh Kudus Memimpin kita dalam Kehidupan & Pelayanan Kita

Kisah 10 9 Keesokan harinya, ketika mereka dalam perjalanan dan mendekati kota, Petrus naik ke atas rumah sekitar jam enam untuk berdoa. 10 Dan dia menjadi lapar dan menginginkan sesuatu untuk dimakan, tetapi semasa mereka menyiapkannya, dia jatuh ke dalam keadaan berkhayal 11 dan melihat langit terbuka dan sesuatu seperti lembaran besar turun, dikecewakan oleh empat penjuru di bumi.

Kisah 10 12 Di dalamnya terdapat semua jenis binatang dan reptilia serta burung di udara. 13 Dan terdengar suara kepadanya: “Bangkitlah, Petrus; bunuh dan makan. ” 14 Tetapi Petrus berkata, “Tidak, Tuhan; kerana saya tidak pernah makan sesuatu yang biasa atau najis. ” 15 Dan suara itu datang kepadanya untuk kedua kalinya, “Apa yang Allah jadikan bersih, janganlah kamu umumkan.” 16 Ini berlaku tiga kali, dan perkara itu dibawa ke syurga sekaligus.

Ini adalah situasi yang unik, di mana suara Yesus datang kepada Petrus untuk membunuh semua jenis binatang dan reptilia serta burung yang dimakan. Sudah tentu, haram bagi orang Yahudi untuk makan. Tetapi Tuhan mempunyai idea untuk memecahkan pemikiran Petrus yang sempit sehingga membuka pikirannya untuk menjangkau orang-orang bukan Yahudi, kerana sejauh ini, gereja itu hanya terdiri dari orang-orang Yahudi. Sudah tentu, Tuhan mengasihi seluruh umat manusia, dan bukan hanya orang Yahudi. Ini adalah misi yang sangat penting dengan tujuan khusus dari Tuhan Yesus kepada pasukan kerasulannya, untuk membuka mata mereka untuk melihat di luar orang-orang Yahudi. Oleh itu, Petrus pergi menemui orang-orang kafir ini sebagaimana didesak oleh Roh. Langkah Peter yang radikal memerlukan penyataan radikal Yesus kepada Petrus. Tidak semua kehidupan kita menjalankan misi radikal itu, tentu saja, dan karenanya tidak begitu radikal dari surga semacam wahyu setiap saat. Namun, saya dapat berkongsi bahawa semasa saya benar-benar putus asa dan menangis kepada Tuhan agar kami berpindah ke kawasan sekolah yang baik di Irvine, California pada tahun 2002, ketika saya berdoa agar Tuhan membuka pintu yang betul, saya melihat penglihatan saya menyapu lantai daun dan ketika saya menyapu saya sampai di pagar di mana saya tidak dapat melangkah lebih jauh. Ia seperti disekat. Saya berdoa dan berdoa dan berseru kepada Tuhan, dan pada waktu itu, luar biasa, kunci pagar rantai patah dan dibuka sendiri, dan saya berjaya menyapu daun di luar dengan jayanya. Tidak lama selepas itu, saya berjaya membeli sebuah rumah di Irvine, Orange County CA salah satu daerah sekolah terbaik di negara ini untuk membesarkan anak-anak saya dan mereka semua berjaya dengan baik. Melihat bagaimana Tuhan memberkati saya dan berbicara kepada saya melalui penglihatan. Ini sama sekali tidak berlaku, tetapi saya merasakan bahawa Tuhan mendengar tangisan saya ketika saya sangat putus asa, dan penglihatan memang berlaku. Itu ghaib.

Roh Kudus Menurunkan Alasan Baru Secara Semestinya Menyentuh Kehidupan

Kisah 10:44 Ketika Petrus masih mengatakan hal-hal ini, Roh Kudus jatuh kepada semua yang mendengar firman itu. 45 Dan orang-orang percaya dari antara orang-orang yang disunat yang datang bersama Petrus kagum, kerana pemberian Roh Kudus dicurahkan bahkan pada orang bukan Yahudi. 46 Kerana mereka mendengar mereka berbicara dalam bahasa roh dan memuji Tuhan.

Inilah betapa kuatnya itu, dibandingkan dengan pembaptisan Roh moden, jika pernah dipercayai oleh gereja kecuali karismatik dan Pentakosta. Petrus bahkan tidak memikirkan untuk membaptis mereka dan dipenuhi dengan Roh dan berbicara dalam bahasa roh. Dia tidak tahu, apalagi niat untuk itu. Itu sepenuhnya karya Roh Kudus. Ini adalah idea Tuhan. Bukan milik Peter. Anda lihat tidak ada yang dapat menghentikan Roh Tuhan. Walaupun anda tidak berniat untuk berbicara dalam bahasa roh, mereka tetap berlaku, jika itu berlaku, itu adalah kerja Roh Kudus. Yang benar adalah, separuh dari gereja-gereja tidak percaya pada lidah, setengahnya yang lain percaya, tetapi cukup banyak dimasukkan ke dalam poket belakang sekarang, kerana entah bagaimana tidak sesuai untuk dilakukan di kota metropolis moden yang besar seperti New York.

Gereja-gereja karismatik menyanyikan Lagu Bukit, lagu Betel, dan lain-lain, dan hanya itu, tidak ada lidah, tidak ada ramalan, tidak ada penyembuhan. Saya tidak tahu mengenai anda, tetapi saya percaya Tuhan ingin mengembalikan kemuliaan zaman Roh ini. Dan saya berhasrat untuk mempermudahnya. Tetapi pertama dan terpenting, Petrus mengajarkan firman Tuhan, rasul yang menulis surat 1 & 2 Petrus, rasul yang cukup banyak adalah pemimpin di antara dua belas rasul Yesus. Dia mengajar firman Tuhan yang kuat yang berpusat pada pertobatan dan anda melihat inilah yang diberitakan oleh peter:

Roh Kudus mengalir bersama dengan Firman Tuhan

Kisah 10: 38–43 (ESV)

38 bagaimana Tuhan mengurapi Yesus dari Nazaret dengan Roh Kudus dan dengan kuasa. Dia melakukan kebaikan dan menyembuhkan semua orang yang ditindas oleh syaitan, kerana Tuhan ada bersamanya. 39 Dan kami menjadi saksi semua yang dia lakukan baik di negara orang Yahudi maupun di Yerusalem. Mereka membunuhnya dengan menggantungnya di pohon, 40 tetapi Tuhan membangkitkannya pada hari ketiga dan membuatnya muncul, 41 bukan kepada semua orang tetapi kepada kita yang telah dipilih oleh Tuhan sebagai saksi, yang makan dan minum bersama dia setelah dia bangkit dari kematian. 42 Dan dia memerintahkan kita untuk berkhotbah kepada orang-orang dan memberi kesaksian bahawa dia adalah orang yang ditunjuk oleh Tuhan untuk menjadi hakim orang yang hidup dan yang mati. 43 Baginya semua nabi memberi kesaksian bahawa setiap orang yang percaya kepadanya menerima pengampunan dosa melalui namanya. “

Petrus memusatkan perhatian kepada Yesus Anak Allah, disalibkan, dan dibesarkan pada hari ketiga, dan bagaimana orang-orang terpilih termasuk dirinya menjadi saksi Yesus dan bagaimana Yesus diangkat menjadi Tuhan untuk menjadi hakim orang yang hidup dan si mati. Dia kemudian membuka jalan bagi mereka untuk percaya kepada Yesus dan menerima pengampunan atas dosa-dosa mereka.

Ini adalah mesej yang kuat, tidak ada perkara yang cetek, Peter mengeluarkan yang terbaik. Oleh itu, anda dapat melihat ini adalah gabungan teologi terbaik, dengan bahasa lisan yang terbaik. Mereka berganding bahu. Sebenarnya, Petrus mengambilnya, berbicara dalam bahasa roh, sebagai tanda telah menerima Roh Kudus, dan dengan itu memerintahkan mereka untuk dibaptis di dalam air.

46 Kerana mereka mendengar mereka berbicara dalam bahasa roh dan memuji Tuhan. Kemudian Petrus menyatakan, 47 “Adakah yang dapat menahan air untuk membaptis orang-orang ini, yang telah menerima Roh Kudus seperti kita?” 48 Dan dia memerintahkan mereka untuk dibaptis dalam nama Yesus Kristus. Kemudian mereka memintanya untuk tinggal selama beberapa hari.

Roh Kudus jatuh pada gereja awal ketika Petrus sedang berkhotbah. Dia tidak meletakkan tangan pada mereka, dan meminta mereka dibaptis dalam Roh. Mereka berbahasa lidah dan memuji Tuhan. Mereka menjawab secara automatik. Mereka tidak ragu-ragu dan bertanya-tanya apa yang berlaku? Semasa mereka sedang mendengar ajaran Petrus, mereka tiba-tiba tersusun sendiri, mula bercakap dengan lidah yang pelik. Ini sangat sahih dan luar biasa! Untuk zaman moden, biasanya, kita menadah tangan dan berdoa selama beberapa minit dan kadang-kadang ia datang, kadang-kadang ia tidak berlaku. Tetapi bagi orang-orang ini, kehadiran Roh Kudus sangat kuat, mereka dipenuhi secara automatik ketika mereka mendengarkan firman Tuhan. Ada sesuatu yang indah menghubungkan kata-kata Tuhan dan berbicara dalam bahasa roh.

Ini sekali lagi mengesahkan indahnya Roh dan Firman Tuhan yang mengalir. Penginjil mesti mengasihi Firman dan karunia Roh. Mereka berganding bahu.

Roh Kudus Membuka Mata Kita untuk Melihat Kemuliaan-Nya yang

Bercakap dalam Lidah adalah Tanda Memiliki Roh Tuhan

46 Kerana mereka mendengar mereka berbicara dalam bahasa roh dan memuji Tuhan. Kemudian Petrus menyatakan, 47 “Adakah yang dapat menahan air untuk membaptis orang-orang ini, yang telah menerima Roh Kudus seperti kita?”

Kita memerlukan pengalaman ini di alam ghaib.

Kami mendoakan agar datang lebih banyak di semua bandar dan bandar kami. Ayuh Roh Kudus, kami memerlukan anda.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s