Takut kepada Tuhan adalah permulaan Kebijaksanaan & Pengetahuan

Amsal 1: 7 Takut akan Tuhan: permulaan pengetahuan;

kebijaksanaan dan pengajaran orang bodoh memandang rendah.

Kenapa? Ketakutan kepada Tuhan adalah permulaan kebijaksanaan dan pengetahuan kerana kehidupan moral bermula dengan penghormatan dan kerendahan hati di hadapan Pencipta dan Penebus. [1]

Kegagalan Hidup Moral kita

Kehidupan moral tidak bermula dengan disiplin manusia, resolusi tahun baru, kerana naluri kita mempunyai sifat cacat dan berdosa. Keingkaran kita bergantung pada bahagian yang penuh dosa. Tidak kira bagaimana kita memutuskan untuk bersikap moral, hati kita tidak begitu, dan cepat atau lambat, itu akan muncul dan kita akan retak. Kerana itulah seorang lelaki menjadi tawanan dirinya. Tidak ada jalan keluar. Anda dapat melihat bagaimana statistik memberitahu anda bahawa tidak kira berapa banyak pembaharuan penjara yang ingin dicapai, kami melihat kejahatan dan kejahatan selalu dilakukan dari berita yang kami baca setiap hari. Sebenarnya ia semakin teruk. Berbohong, menipu, menipu, tamak, berselindung, manipulatif, nafsu, mengejek, membunuh, dan lain-lain, semuanya adalah bahasa ibunda kita. Itulah yang terjadi pada anak-anak global pertama di dunia, anak-anak Adam saling membunuh, agak sukar dipercayai, tetapi itulah kebenaran bagaimana manusia telah jatuh dari Tuhan sejak dosa asal Adam dan Hawa di taman Eden. Sudah tentu, ada juga banyak perbuatan baik yang dilakukan oleh umat manusia, naluri semula jadi yang ditempatkan oleh Tuhan dalam penciptaan belum sepenuhnya terhakis. Ini dipanggil rahmat bersama. Walau bagaimanapun, kebobrokan umat manusia sangat luar biasa. Bahkan kebaikan manusia tidak dapat dikekalkan. Satu-satunya cara untuk beralih kepada pencipta kita yang merupakan Tuhan yang besar, kebaikan Tuhan, kebenaran, kekudusan, kebaikan, dan cinta.

Bagaimana kita mendapat kebijaksanaan & pengetahuan sebenar?

Rasa hormat & rendah hati

Kebijaksanaan adalah bagaimana menerapkan pengetahuan. Pengetahuan itu hebat, tetapi dengan sendirinya, ia boleh menjadi pedang bermata dua, baik dan syaitan. Kita memerlukan kebijaksanaan bagaimana menggunakan pengetahuan.

Seperti yang dijelaskan di atas, manusia telah jatuh dan kita akan selalu menjauhi cara-cara kebijaksanaan jika kita ditinggalkan. Tetapi cara untuk mendapatkan kehidupan bermoral adalah penghormatan dan kerendahan hati di hadapan Tuhan dan Penebus kita. Penghormatan adalah penghormatan yang mendalam, terpesona oleh Tuhan. Kekaguman mendalam akan Tuhan. Tidak ada gunanya mengumpulkan dan mengumpulkan banyak pengetahuan, tetapi tanpa rasa kagum atau penghormatan kepada Dia yang berasal dari semua hikmat & pengetahuan.

Kekaguman Tuhanlah yang menusuk hati kita ketika kita melakukan kesalahan. Anda lihat ketika Daud berdosa, dia berseru “Kepada-Mu Ya Tuhan apakah aku telah berdosa”.

Daud, setelah berzina dengan Bathsheba, dihadapkan oleh Nathan Nabi, dia putus dan menangis di hadapan TUHAN, mengakui dia berdosa terhadap Tuhan. Dia berdosa terhadap Bathsheba & suaminya, tetapi dia berkata kepada TUHAN hanya dia yang berdosa, apa yang dia maksudkan adalah yang paling hebat yang dia lakukan. Inilah betapa kagumnya, penghormatan, dan kerendahan hatinya terhadap Tuhan. Itulah yang dicari oleh Tuhan.

Mazmur 5 1Kasihanilah aku, ya Tuhan,

    sesuai dengan kasih-Mu yang tidak putus-putus;

sesuai dengan belas

    kasihanmu yang terhapus dari pelanggaranku.

2 Bersihkanlah segala kejahatan saya

    dan bersihkanlah saya dari dosa saya.

3 Sebab aku tahu pelanggaranku,

    dan dosaku selalu ada di hadapanku.

4 Terhadap kamu, hanya kamu,aku telah berdosa

    apakahdan melakukan apa yang jahat di mata kamu;

jadi anda betul dalam keputusan anda

    dan dibenarkan semasa anda menilai.

Bukan mengenai seberapa legalisnya Anda menjaga moral, seperti orang Farisi, tetapi seberapa besar hati anda yang menghormati dan merendahkan hati kepada Tuhan. Calvin mengatakan tanpa ketakwaan, tidak ada yang akan dapat menghadap Tuhan. Ketakwaan adalah pengabdian kepada Tuhan.

Bagaimana kita menanam rasa kagum, hormat dan rendah diri terhadap Tuhan?

Ibadah adalah kaedah terbaik. Panjatkanlah hatimu kepada Tuhan dan nyanyikanlah hatimu padanya dalam pemujaan, penyembahan.

Renungkanlah mazmur & peribahasa sebuah buku yang hebat. Ini akan menambah semua ini dalam hidup anda.

Solat adalah mutlak. Bukan sekadar meminta ting. Butyl masa bertaubat, mengaku, dan mencurahkan hatimu kepadanya setiap hari, dan berdoa kembali mazmur & peribahasa kembali kepada Tuhan. Ini akan mengubah anda.


[1] Peribahasa ESV Crossway Commentary 1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s