Berdoa melalui mazmur adalah perkara yang benar-benar mementingkan

Kami baru saja berdoa melalui mazmur 37 dengan sekelompok orang tua pagi ini, dan ini sangat menggembirakan dan merasa terhubung dengan Tuhan dengan orang-orang kudus, ketika kita semua bergiliran untuk berdoa. Sekiranya anda belum mencubanya dengan orang tersayang, keluarga, rakan, saudara dan saudari gereja, anda seharusnya. Pertama ada sesuatu tentang mendengar orang lain mengucapkan doa daripada hanya berdoa sendiri, atau semua orang berdoa dengan tenang. Kedua, ada dasar umum doa, bukan hanya permintaan doa, seperti di pasar.

Mazmur adalah buku terbaik untuk berdoa. Ada buku yang ditulis seperti “berdoa melalui Mazmur”, dan juga Tim Keller telah menulis sebuah buku tentang berdoa pada mazmur. Manfaatnya sangat besar. Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa kita tidak cukup berdoa sebagai orang Kristian. Kami bercakap, kami Facebook, twitter dan Instagram, tetapi perbincangan dengan Tuhan dibiarkan di latar belakang. Tidak! Ia mesti betul-betul di bahagian depan dan tengah. Saya menghargai banyak gereja mempunyai doa dalam talian melalui zoom, atau google dll., Ada kekuatan luar biasa yang dilepaskan dari takhta Tuhan ketika kita mengaku siapa dia, mengakui dosa-dosa kita, terima kasih Tuhan atas kasih dan kesetiaan-Nya, dan mengemukakan permohonan kita . Solat juga mematangkan kita. Satu-satunya perkara yang kita kekurangan dalam komuniti Kristian. Mazmur menyatakan keagungan Tuhan, kasihnya yang teguh, kesetiaan, keadilannya, dan sangat baik untuk mengalihkan pandangan kita dari pergolakan sosial politik di negara dan kota kita dan fokus pada kebesaran Tuhan! Tidak mengatakan bahawa kita harus membaca media khas, berita, dan lain-lain, dan berhubung dengan rakan-rakan kita dan lain-lain, memusingkan idea dan pemikiran, tetapi mesti ada keutamaan solat. Banyak yang ditangguhkan dalam solat kerana kita merasakannya kering dan membosankan, dan kadang-kadang saya merasakannya juga. Itulah sebabnya saya merasa Tuhan telah memberikan sebagai kitab Mazmur dari beberapa laungan pertolongan yang paling luar biasa, meratap, menangis, dan memuliakan Tuhan dan meraikan kuasa, kebenaran, kesetiaan, keadilan Tuhan. Semua sekali!

Adakah kita mahukan keadilan di Amerika sekarang? Kami bercakap mengenai perkauman sistemik selama 2 bulan terakhir atau lebih dengan cara yang lebih sengit setelah kegagalan George Floyd, dan negara ini tenggelam dengan perjuangan seperti itu. Teologi Gereja dipenuhi dengan teologi pembebasan, pengakuan, pendamaian kaum dan pemulihan. Tunjuk perasaan memenuhi jalan-jalan, dan kita masih dalam proses keluar dari Covid. Apa tempat yang lebih baik untuk mencari keadilan dan berdoa dengannya? Mazmur! Bukan hanya itu, seluruh identiti kita, keberadaan kita, jiwa kita semua terhubung dan dipaparkan dalam Mazmur dengan Tuhan. Putus hubungan dengan Tuhan adalah perkara utama dan satu-satunya yang menyebabkan begitu banyak gangguan dan rungutan. Mulai dari perkauman, kemunduran, seksualiti, dan senarai terus berjalan.

Amerika memerlukan kebangkitan semula, pencurahan Roh Kudus di negeri ini. Ya Tuhan, kami lapar. Tuangkan Roh-Mu ke atas kami. Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s