Kolej kanak-kanak kami Ucapan Permulaan

Chadwick Boseman’s Howard University 2018 Ucapan Permulaan Ucapan yang

baik memang! Saya dan isteri telah memulakan empat anak saya di liga Ivy, baru-baru ini di Princeton University, dan sebelum itu dua di Columbia University, dan satu di Bowdoin College, tetapi tidak ada yang seperti ini. Datang dari gerakan tanaman Pentakosta dari Malaysia ke Amerika Syarikat, saya agak kecewa dengan ucapan Valedictorian, ucapan penutur Permulaan setakat ini. Sebahagian daripada mereka sangat kecewa dan terkejut. Mengapa kita tidak dapat mempunyai lebih banyak tujuan yang berpusatkan Tuhan ini dalam kehidupan sebagai pidato kerjaya di kolej bermula hari ini?

Dr Chadwick Boseman, sebenarnya, adalah pelakon utama filem blockbuster, Black Panthers, yang baru saja meninggal pada usia 43 tahun dengan sedih. Saya tidak pernah mengenalnya atau mendengarnya, tetapi saya pernah mendengar tentang Howard College, sebuah Black College di Amerika. Hanya ada sesuatu mengenai penduduk kulit hitam, yang nampaknya lebih dekat dengan pandangan alkitabiah dalam banyak keadaan, berbanding orang Amerika pada umumnya.

Pidato-pidato yang saya dengar sejauh ini berjalan seperti ini, “perhatikan diri sendiri”, “percayalah pada diri sendiri”, tidak ada yang tidak dapat anda lakukan, jika anda bekerja keras, dan mempercayainya. Masalahnya adalah jika anda mengikuti anda yang sebenarnya, mungkin anda yang asli, tetapi masalahnya adalah anda yang asli. Tidak ada yang cantik tentang diri kita yang sebenar, kerana kita semua berdosa sendiri, dan jika kita dibenarkan atau didorong untuk mengikuti saya yang sebenarnya, tidak hairanlah kita mempunyai banyak masalah dalam masyarakat kita hari ini. Pandangan ekspresi diri, atas nama kebebasan, dan kebebasan dan semangat, telah menghancurkan kita sepenuhnya. Terdapat beberapa hasrat yang telah ditentukan oleh Tuhan dalam diri anda, dan ada baiknya anda membiarkannya berkembang dan berkembang dan berkembang! Tetapi itu hanya sebahagian daripadanya, kerana itu semua terbungkus dalam diri saya yang penuh dosa dan cacat. Lihatlah apa yang ditulis oleh Paulus:

Roman 7; 7 Seperti sekarang, bukan saya sendiri yang melakukannya, tetapi dosa hidup dalam diri saya. 18 Kerana aku tahu bahawa kebaikan itu tidak ada di dalam diriku, iaitu dalam sifat berdosa.[c] Kerana saya mempunyai keinginan untuk melakukan yang baik, tetapi saya tidak dapat melaksanakannya. 19 Kerana saya tidak melakukan kebaikan yang saya mahu lakukan, tetapi kejahatan yang tidak saya mahu lakukan – ini terus saya lakukan. 20 Sekarang, jika aku melakukan apa yang tidak ingin kulakukan, bukan lagi aku yang melakukannya, tetapi dosa di dalam diriku yang melakukannya.

Tujuan yang diberikan Tuhan Vs Laluan Kerjaya

Sebilangan besar dari kita tertarik ke arah kerjaya kita setelah tamat pengajian di kolej. Kami memerhatikan kerjaya, gaji, keselamatan, dan faedah material apa. Kita semua memerlukannya. Tetapi apa yang dibesarkan Chadwick dengan indah adalah tujuan yang ditahbiskan oleh Tuhan dalam kehidupan kita melalui penentuannya, yang menjelaskan sebabkita keberadaan di dunia ini pada titik sejarah ini. Itulah yang harus kita cari. Tetapi tanpa Tuhan, anda tidak akan dapat menjumpainya, izinkan saya menambah. Sekiranya anda beragama Kristian dan lulus, anda semestinya memperhatikan perkara ini. Apa tujuan Tuhan untuk anda di dunia ini? Kita dapat mengikuti panggilan kita, tetapi sebenarnya ada dimensi yang lebih tinggi untuk panggilan kita, dan itu adalah untuk melayani Tuhan, mengasihi Tuhan dan mengikutinya. Kita mempunyai banyak orang Kristian yang menjadi doktor, peguam, jurutera, guru, profesor, peniaga dan wanita, dan lain-lain, dan mereka adalah panggilan kepada mereka. Dan banyak dari mereka terus melayani Tuhan, berjalan bersama Kristus dan mengasihi dia di gereja-gereja masyarakat setempat, dan itu hebat. Tetapi hanya untuk melihat pandangan kita di jalan kerjaya, dan mengabaikan panggilan Tuhan dalam hidup kita, akan menjadikan hidup kita, terus terang, tidak bermakna. Kecuali kita menemukan makna dan panggilan Tuhan, kita tetap wujud tanpa arti dalam perlumbaan tikus yang tidak berbuah walaupun dengan banyak kekayaan dan keselesaan. Ibr 1:  2 tetapi pada hari-hari terakhir ini dia telah berbicara kepada kita oleh Putra-Nya, yang dia tetapkan pewaris segala sesuatu, dan melalui siapa dia menjadikan alam semesta. — Kita dapat menemukan kehendak dan panggilan Tuhan dalam Kristus Yesus sendiri sebagai dinyatakan dalam kitab suci.

Buku dan Ajaran di Universiti hari ini

Apa yang kita lihat dalam pidato permulaan kita yang tidak mempunyai Tuhan, panggilan mengikuti Tuhan, dan makna hidup, dan itu kerana kita telah melepaskan diri jauh dari Tuhan di Amerika atau kebanyakan dunia barat hari ini . Kerana pemisahan gereja dan negara yang kuat, orang telah salah dan menyalahgunakannya sehingga memisahkan Tuhan dan negara. Saya setuju dengan pemisahan gereja dan negara, pada kenyataannya, secara historis, bapa pendiri Kristian yang awal tidak pernah menganjurkan gabungan negara dan gereja, sehinggalah umat Katolik Roma pada tahun 500+ Masehi mula menggabungkan kekuatan dan kewibawaan negara ke dalam gereja dengan sedih. Dengan itu terjadi penurunan kerohanian gereja, dan penganiayaan gereja hingga Eropah hancur, dan Luther bangkit dengan panggilan Tuhan, untuk menantang paus dan memisahkan gereja dari paus dan memulai reformasi 500. Ini adalah perkara paling mengagumkan yang berlaku dalam sejarah. Tuhan digantikan oleh gereja manusia untuk masa yang lama di Eropah, dan akhirnya Tuhan mendirikan kembali gereja-Nya dengan Luther dan reformasi.

Kerana tempoh pencerahan, kerana History.com meletakkan ia: di Eropah Eropah politik, falsafah, sains dan komunikasi telah radikal diorientasikan semula semasa “abad ke-18 lama” (1685-1815) sebagai sebahagian daripada gerakan yang disebut oleh yang peserta sebagai Zaman Sebab, atau sekadar Pencerahan.

Ia dipanggil Zaman Sebab. Kita suka berfikir, dan sebenarnya Alkitab penuh dengan akal budi dalam hikmat Tuhan. Tetapi berdebat dengan Tuhan di luar jalan, ia hanya menolak humanisme. Itulah yang berlaku. Masa Pencerahan membuang Tuhan, dan menggantinya dengan kemuliaan manusia, pemikiran, dan penjelajahan ilmiah. Hasilnya ialah manusia ditahbiskan dan menjadi penyembahan berhala terbesar yang pernah dilihat. Dan hari ini semua profesor buku perguruan kita semua terlatih dalam pencerahan itu, dan ada yang hairan mengapa kita mendengar ucapan permulaan seperti yang kita lakukan? Mereka menggambarkan inti dari apa yang sebenarnya ada dalam pendidikan kita. Ingat, jika anda mendapat perguruan tinggi, anda mendapat kehidupan intelektual, budaya, anda mendapat dunia. Kita mesti melibatkan kementerian kampus kita dan menjangkau dunia pelajar. Untuk mengubah keseluruhan pandangan dunia pencerahan di Amerika, akan memerlukan beberapa generasi, dengan rahmat dan kuasa Tuhan, jika ada. Kita telah melihat beberapa pemikir intelektual yang paling fenomenal di usia awal misalnya, Augustine, yang menerbitkan Kota Tuhan, Pengakuan adalah beberapa pemikir yang paling cemerlang dan karya mereka telah mempengaruhi seluruh dunia pemikiran barat hingga hari ini. Mereka adalah gergasi Kristian kita. Kita memerlukan lebih banyak di kampus kita hari ini.

Kesimpulan

“Sebagai tawanan Tuhan, saya mendorong anda untuk menjalani kehidupan yang layak dari panggilan yang telah anda terima.” – Efesus 4: 1

Yeremia 29:11 Karena aku tahu rancangan yang aku miliki untukmu, menyatakan TUHAN, rencana untuk kesejahteraan dan bukan untuk kejahatan, untuk memberi kamu masa depan dan harapan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s